Vad innebär Windows 8 för IT-avdelningen och användaren

I september släppte Microsoft en utvecklarversion av sitt nya operativsystem Windows 8. Spännande denna gång är att det inte handlar om någon uppdatering av ett äldre system utan om ett helt nytt operativsystem. Ett operativsystem som enligt Microsoft själva är början på ett nytt Microsoft. Frågan blir såklart om det inte bara är ett marknadsföringsknep och försöker jättarna inte alltid presentera nya operativsystem som något helt nytt som kommer att förändra och förbättra hela upplevelsen vid en dator eller digital enhet. Jo definitivt, men denna gång tyder allt på att det är en stor förändring och ett generationsskifte vi får se i och med Windows 8 från Microsoft.

Med Windows 8 blir gränssnittet mobilt

Det är ingen tvekan om att gränsen mellan mobilt och stationärt nu på allvar är på väg att suddas ut. Jättarna har samma mål och det är att vara störst och för att ha en chans att vara störst så behöver de dominera både våra smartphones och våra operativsystem hemma och på jobbet. Om slaget om våra jobb-operativsystem tidigare främst utkämpats mellan Microsoft och Apple så har nu på allvar även Google blandat sig i striden i och med lanseringen av Android som kommit att bli dominerande inom smartphones. Även Apple har tagit ett rejält kliv i och med lanseringen av iOS som är hjärtat i alla iPhone och iPads.

Så Microsoft behöver nu alltså möta detta på något sätt och det gör de med Windows 8 och Windows Mobile som lanseras under hösten 2011. Dessa två operativsystem har mycket stora likheter, dels för att de är utvecklade utifrån samma kärna och dels för att vi som användare enkelt ska känna igen oss. Framförallt när vi väljer smartphones går vi ofta på operativsystemet och vi hatar att behöva lära om från början.

Det är ingen tvekan om att Windows 8 är uppbyggt för att kunna fungera på såväl mobila enheter som smartphones och tabletter som på traditionella bärbara och stationära datorer. På Microsoft säger man själva att användarna av Windows 8 ”sömlöst kan växla mellan de två gränssnitten Metro och Windows-skrivbordet”. En gissning är att Microsoft förväntar sig att vi kommer använda det förbättrade Windows-skrivbordet i Windows 8 och sedan växla över till Metro-gränssnittet när vi tar med oss enheten från den stationära arbetsplatsen. Som en förklaring till sina två gränssnitt säger de på Microsoft vidare att de inte velat kompromissa med varken gränssnitt eller funktionalitet. Det förbättrade Windows-skrivbordet tycker dock kritikerna är något rörigt och ganska långt ifrån den enkelhet Metrogränssnittet överraskar med. En annan vanlig åsikt hos de som testat Windows 8 är att Metrogränssnittet fungerar oväntat bra på en stationär arbetsplats med tangentbord och mus istället för touch screen. Så det kanske blir en utmaning för IT-avdelningarna om de ska låsa arbetsdatorerna i det traditionella gränssnittet eller tillåta att användarna kör Metro. Nästa blir förstås om användarna väljer Metro eller inte om möjlighet ges. Som vanligt kommer tveksamheten vara stor i början men i längden kommer det smartaste och mest lättanvända gränssnittet dominera. Kanske att utvecklingen av Windows Mobile är med och påverkar vad vi som användare känner oss bekväma med här avseende gränssnitt. Om Windows Mobile blir det fantastiska mobila os som Microsoft hoppas på och även en del proffsbedömare tror kommer även Metro-gränssnittet ta marknadsandelar från det traditionella.

En konkret skillnad är att Microsoft rensat ordentligt i hela vyn i Metro, något som Apple alltid varit duktiga på. Enkelhet, enkelhet, enkelhet. Detta ser vi nu i Windows för första gången någonsin. Ett enklare renare gränssnitt är ju också en förutsättning för att operativsystemet ska fungera på en mindre skärm som till exempel en smartphone. Själv älskar jag enkla tydliga gränssnitt men med tillgång till mer avancerade funktioner längre ner i strukturen.

Vad innebär Windows 8 för oss som användare ?

Att Microsoft lyckats med ett användarvänligt gränssnitt som vi delvis känner igen från till exempel iPad är bra och var definitivt nödvändigt för Microsoft. Utmaningen som dock kvarstår är att samtliga ”nya” opeartivsystem de lanserat sedan Windows 95 mer eller mindre varit uppgraderingar av de tidigare avseende användargränssnittet och konceptet bakom navigering med menyer, sök och så vidare. Nu gör Microsoft något helt nytt och oavsett hur mycket bättre det är kommer vi behöva lära om och tänka om. Att tabbar och pekskärmar nu på allvar kommer är redan en realitet och hur vi som användare klarar att växla mellan de traditionella sättet att arbeta med tangentbord och en mus och dessa pekskärmar återstår att se. Jag vågar påstå att med Windows 8 får vi för första gången på allvar testa samma operativsystem både på det gamla och nya touch screen-sättet.

Vad innebär Windows 8 för IT-avdelningen ?

När Microsoft lanserar sin första riktiga version av Windows mobile kommer vi helt säkert få se nya smarta kopplingar mellan Windows 8 och Windows Mobile som kan bidra till att vi gärna vill ha Windows Mobile även i telefonerna. Microsoft har ju redan tidigare klargjort att de fokuserar extra hårt på företagssegmentet med Windows Mobile och sömlösa integrationer med Outlook, Lync och SharePoint är ingen vild gissning.

IT-avdelningarna kommer förmodligen att välja det mer traditionella användargränssnittet i Windows 8 för att ha en chans att kunna klara löpande verksamheten utan att behöva skicka hela personalen på en veckas grundutbildning i Windows 8. Trots detta är Windows 8 som sagt en rejäl förändring för användarna oavsett detta och det skulle förvåna mig om vi inte får se samma våg av seminarie-, utbildnings- och supportsatsningar som vi såg i samband med Windows 95-utrullningarna för många år sen.

Många företag ligger sent i övergången till tidigare operativsystem och har ett stort behov av att rulla ut modernare operativsystem vilket talar för att Microsoft kan få oväntat bra uppslutning kring bytet till Windows 8.

När kommer Windows 8 ?

Windows 8 är planerat att lanseras i mitten av 2012, närmare bestämt juni 2012.

Vill du installera en utvecklarversion av Windows 8 (Windows Developer Preview downloads) så kan du göra det här.

Per Strand
Executive Vice President