Pressmeddelande -

BOLÅN: Bästa förhandlarna i Oktober 2018 fick 1,09% hos Nordea och Skandiabanken

Oktober månads bolånebarometer visar att bland Comboloans medlemmar så var det hos Nordea och Skandiabanken som det var mest fördelaktigt att förhandla under oktober månad. Nordea och Skandiabanken erbjöd de 20% bästa förhandlarna 1,09%, vilket är lite högre än föregående månad. På tredje plats kom Länsförsäkringar 1,13%. Bland genomsnittsförhandlarna hos Comboloan så var det Skandiabanken som var bäst med 1,15%, vilket var högre än motsvarande siffra från september som då låg på 1,10%.

Nordea och Skandiabanken har under en längre tid legat bland de bästa förhandlade räntorna på månadsbasis, vilket också återspeglats i bankernas inrapporterade snitträntor. Nordea är den av de traditionella bankerna som under den senaste tiden konkurrerat mest med pris. Skandiabanken som erbjuder förmånliga räntor bland annat kopplat till tjänstepension har också visat att man gärna tar marknadsandelar.

Även om det är väldigt små indikationer på månadsbasis, så råder nu en känsla av att räntorna är på väg upp något.

- Det känns som att vi lagt räntebotten bakom oss och att bolåneräntorna är inne i en svagt stigande fas, en bild som förstärks av att allt tyder på att riksbanken kommer att höja reporäntan antingen i december eller i februari, säger Comboloans VD Fredrik Giers.

I bolånebarometern går det att utläsa att Comboloans medlemmar har ställt in sig på att boräntorna på 1 års sikt har stigit med 0,60%.

Bolånebarometern visar att bland Comboloans medlemmar så är det rörliga bolån som gäller, hela 87% valde rörligt.

83% av Comboloans medlemmar fick rabatt genom att förhandla med banken.

Se oktober månads bolånebarometer här!

• bolån
  • bolåneportal
  • bolåneränta
  • boräntor
  • bostad
  • fintech
  • ränta
  • pruta
  • förhandling
  • räntor

Comboloan har funnits på nätet sedan år 2000. Sedan starten har 140 000 medlemmar hjälpt varandra till lägre bolånekostnader. Vi samlar in räntor och annan bolåneinformation från långivarna i Sverige. Dessa uppgifter använder vi för att via tabeller och interaktiva verktyg guida privatpersoner till rätt långivare.

Comboloan är en fristående bolånesajt. Vi erbjuder inga egna lån. Verksamheten är reklamfinansierad. Långivare och banker har inga ägarintressen i Comboloan.

Partnermoduler

Intresserad av att använda Comboloans funktioner på er hemsida? Här kan du läsa mer om våra partnermoduler (räntetabeller, jämförelser mm), våra villkor samt hur du använder dem.

Till partnersidan här!

Fredrik Giers