“Det borde vara självklart att man kan gå på toaletten”

“Det borde vara självklart att man kan gå på toaletten”

Hur många toaletter behövs på en arbetsplats? En stol för varje påbörjat 15-tal anställda är ett lämpligt antal, enligt Arbetsmiljöverket. Och de behöver städas regelbundet och hållas fräscha för att alla ska känna sig bekväma med att använda dem.

”Vanligt problem i byggbranschen”

Men verkligheten ser ofta annorlunda ut. Det är inte ovanligt med arbetsplatser som har för få toaletter eller har sanitetsutrymmen som inte lever upp till den hygienstandard som krävs. Problemet är vanligt i byggbranschen. Det har Elektrikerförbundets kvinnliga nätverk Elqvinnorna uppmärksammat i sin kampanj ”Skitbra toaletter”. De kräver bland annat fler toaletter, bättre städning och att toalettansvariga utses på varje bygge.

– Vi vet att det här inte bara är en kvinnofråga. Många män tycker att det är under all kritik med skitiga toaletter. Det borde vara en självklarhet att man kan gå på toaletten på jobbet, säger installationselektriker Nina Alexandersson till VVS-forum.

Hälsorisk med ofräscha toaletter

Att inte kunna gå på toaletten är inte bara besvärligt, det kan också innebära hälsorisker. När Sveriges Radio undersökte skoltoaletter runt om i Sverige visade det sig att många elever drar sig för att använda toaletterna på skoltid på grund av att de upplevs som ofräscha eller otillgängliga. Det fick skolhälsovården att reagera.

– Dels kan man få problem med urinvägarna på olika sätt, sen kan man få förstoppning. Kroppen är ju en ganska finurlig manick som talar om vad den vill. Om man inte lyssnar på kroppens signaler så kan det bli besvärligt. Man kan få ont i magen. Det kan göra ont och spricka och blöda när man väl ska gå och bajsa sen. Kroppen kan också tappa de där viktiga signalerna så man inte vet när man behöver gå på toaletten sedan, säger Ingela Hall, skolsköterska med medicinskt ansvar i Jönköping, till Sveriges Radio.

Vägghängda stolar – lättare att hålla rena

Det går att bygga toalettutrymmen som är lättare att städa och därmed trevligare att besöka. Och det går med enkla medel att minska bakteriespridning och tillväxt av skadliga mikroorganismer.

– Ett exempel är att välja vägghängda toaletter som generellt är bättre än golvstående, eftersom det blir lättare att städa. Allt fler väljer också beröringsfria blandare, det finns ställen där det är ett krav – till exempel på vissa sjukhus eller inom livsmedelsindustrin, säger Stefan Uddmyr, inköpare på Comfort-kedjan AB.