En lektion i effektivitet

En lektion i effektivitet

Harvestad utanför Linköping är ett växande område. Här har Ternstedt Invent varit ansvariga för rör- och ventilationsarbeten för Bogestadsskolan, men också för all el.

När ett område växer snabbt, bostäder byggs och barnfamiljer flyttar in, uppstår olika behov som till exempel närhet till skolor. Bogestadsskolan är en nybyggd grundskola med skolverksamhet sedan januari 2018. Ternstedt Invent, som ingår i Comfort-kedjan, fick uppdraget av Lindstams bygg att installera all rör, ventilation och el. Till skolan hör också en sporthall och ett storkök.

– Det är smidigt för beställaren att anlita oss eftersom vi även har el, berättar Richard Pihl, VD för Ternstedt Invent.

– Vi har kört samtliga installationer i hela projektet. Brandlarm, passersystem, styr och kopplat ihop. Det gör att Lindstams bygg i det här fallet inte behöver hålla kontakten med lika många entreprenörer som det annars kan behövas. Det hela blir enklare och effektivare och sparar pengar för beställaren. Vi kan också området. Vi har redan varit med i byggandet av 200 villor från Riksbyggen och Myresjöhus. Vi har till och med en Comfortbutik här ute.

Ternstedt Invent är verksamma inom VVS, ventilation, plåt, kyla och el efter en sammanslagning av två familjeföretag 2001 och har sitt huvudkontor i Åtvidaberg med filialer i Kisa, Rimforsa, Västervik och Linköping.

– Ja det blir många dagar i bilen per år, konstaterar Richard.