Frikyla vid nytt äldreboende i Norrköping

Frikyla vid nytt äldreboende i Norrköping

Comfort-medlemmen Månsson Rör har installerat värme, vatten och kyla för kvarteret Brödet, ett nybyggt äldreboende i utkanten av Norrköping.

Vid Klockartorpet, nära Borgsmo idrottsplats i västra delarna av Norrköping har ett nytt äldreboende byggts med sammanlagt 120 vårdplatser fördelade på två huskroppar med en mindre byggnad mellan sig. Månsson Rör fick totalentreprenaden för VS-arbetena och uppdragsgivare var Erlandssons Bygg.

–Totalentreprenad är bättre för oss eftersom vi kan använda vår kunskap bättre när vi själva tar fram lösningar. Arbetet med kvarteret Brödet satte igång hösten 2016 med etapp 1 som omfattade 60 av de totalt 120 vårdplatserna. Vi har installerat all värme, vatten och kyla plus sprinklers och var klara i mars 2018, berättar Fredrik Månsson som äger och driver Månsson Rör.

Hösten 2018 sätter nästa etapp igång med resterande 60 platser. Det nya huset är en spegelvänd version av det första och en undercentral servar båda huskropparna.

–Två till tre montörer från oss har varit engagerade från etapp 1 och framåt, och så har vi tagit in en underentreprenör. Det är för borrningen av hålen till installationen av bergvärme. Borrhålen servar också husen med all kyla genom frikyla, avslutar Fredrik Månsson.