Hotellbygget imponerar på Percy Nilsson

Hotellbygget imponerar på Percy Nilsson

Så lyckades det lokala VVS-företaget imponera vid det stora bygget av Malmö Arena Hotel.
– De har hållit tiderna och framför allt så har vi hållit priserna vilket är väldigt viktigt för mig, säger byggherren Percy Nilsson.

I mars förra året öppnade Best Western Malmö Arena Hotel portarna. Ett fullservicehotell som erbjuder allt som kunderna önskar och behöver: konferensavdelning, plats för event, gym, bastu, restaurang, sportbar och 295 rum med hög standard.

Hotellet ligger placerat i Hyllie, en expansiv del i Sydvästra Malmö med nära till tåg, Malmö Arena, Malmömässan, äventyrsbad och shoppingcenter. Att bygga ett hotell just här har funnits i byggherren Percy Nilssons tankar länge – han skulle bara hitta rätt företag att utföra jobbet.

– Det som är viktigt när man väljer leverantör är att man får helheten så att det inte blir en massa tjafs om vem som står för vad och vi ville ha en firma som skulle sköta det. Vi valde Stjernfeldts och Climat80 för att vi skulle ha en leverantör som uppfyller de krav som ställs av kommunen, och eftersom de är med i Comfort-kedjan är de en god leverantör, säger Percy Nilsson.

I dag står hotellet på plats och det är en byggnad som är bra ur både miljösynpunkt och vad gäller energisnålhet.

– Vi har fått en komplett leverans som vi är väldigt nöjda med, säger Percy Nilsson.

Vid hotellbyggen är det ofta tuffare krav än när privatpersoner ska bygga exempelvis ett badrum. Det ska vara en modern design, hög kvalitet på produkterna och framför allt väldigt lättstädat – och detta har man tänkt på i samband med bygget.

– Vi har en rengöringsvänlig glasyr på alla våra toaletter som gör att man kan spara på rengöringsmedel, säger Tapio Koivisto, distriktschef för Ifö/IDO.

– En annan styrka som vi lyckats leverera till kund är att vi har haft en bra systemteknisk lösning tillsammans med övriga bolag i gruppen. Det har levererats en helhet kring ventilation, värme och styr, inflikar Marcus Malmström, entreprenadchef.

Trots att Stjernfeldts VVS är en mindre, och lokal, aktör har de kunnat ta sig att det stora projektet med framgång.

– Det är en extra styrka att vara medlem i Comfort. Det gör att man har bra inköp och bra vidareutbildning på sin personal, så det är en extra kvalitetsstämpel för Stjernfeldts VVS och projekten man jobbar med, förklarar Tapio Koivisto, distriktschef för Ifö/IDO.

Och byggherren Percy Nilsson är mer än nöjd med slutresultatet.
– De har hållit tiderna och framför allt så har vi hållit priserna vilket är väldigt viktigt för mig, säger han.