Platsbyggt ventilationssystem ger återvinning på 90 %

Platsbyggt ventilationssystem ger återvinning på 90 %

Ett stort energiprojekt i kvarteret Pontus i Malmö är just nu i sin slutfas. Comfort-medlemmen Climat80 har bytt ut samtliga ventilationsaggregat och värmecentraler för att öka återvinningsgraden och spara energi.

Stena fastigheters kvarteret Pontus ligger på Drottninggatan i centrala Malmö. Det byggdes 1975 och rymmer lägenheter, kontor och butiker. Som många andra fastigheter från den tiden är energiåtervinningen inte den bästa. Därför drogs ett stort energiprojekt igång i oktober 2017, bland annat för att bättre ta tillvara på värmen i frånluften. September 2018 var allt klart.

– Det är en totalentreprenad och vi har hållit i el, VS och vent. Framförallt har vi bytt värmecentralerna och alla ventilationsaggregat. Men vent har varit den absolut största delen i det här projektet, berättar Peter Bergh, projektledare på Climat80 Entreprenad.

Det är ett stort projekt. Bara bostäderna har en total yta på över 10 000 kvadratmeter. Först gjordes en energikartläggning och sedan, efter diskussioner med Stena Fastigheter, bestämdes det att byta ut de gamla ventilationsaggregaten mot nya som installerades på vindarna. Vindsförråden som var där flyttades då till källaren.

– Det rör sig om tre vindar. En stor och två mindre. Vi drog nya kanaler och anslöt till de befintliga kanalerna i schakten, vilket inte var det lättaste med tanke på betongväggar och annat. På den större vinden har vi satt in en skräddarsydd Climate Machine från Energy Machine. De tidigare aggregaten hade bara till- och frånluftsystem och ingen återvinning alls. Det nya systemet har en återvinning på 90 % så det är en stor förbättring, avslutar Peter Bergh.