Rör City i Luleås projektledare Mikael Bergström med kollega vid den den blivande testbanan uppe i Arivdsjaur

Uppdrag: Bygga hemliga testbanor åt bilindustrin

Lappland är bedövande vackert, men vintertid är landskapet i Norrlands inland också kallt och ogästvänligt. Nu härskar mörkret och solen orkar bara hålla sig uppe några timmar per dag.

Ändå har biltillverkare från hela världen valt att satsa på Sverige och Lappland för att testa sina kommande produkter. Varje vinter kommer många utlandsregistrerade långtradare fullastade med prototyper som ligger till grund för framtida bilmodeller. Även underleverantörer har hittat hit och använder Lappland som sitt testlaboratorium.

Att det är just här bilindustrin valt att i decennier satsa sina pengar – det talas om en miljard kronor per år – har sina förklaringar. De stora ytorna, kalla vintrar och de många frusna sjöarna som går att köra bil på utgör optimala förutsättningar för olika typer av biltester. Dessutom är befolkningstätheten låg här vilket gör det lättare att hålla projekten hemliga för nyfikna ögon.

Även i Lappland skiftar dock vädret och ingenjörerna kräver exakt rätt underlag för sitt arbete. För höga eller för låga temperaturer kan innebära stora problem för bilindustrin som förlorar mycket pengar när testverksamheten tvingas stå stilla. För att kunna genomföra så många tester som möjligt har därför ett antal testanläggningar med klimatkontrollerade underlag byggts i området. Bakom två av dem står Rör City i Luleå, som byggt banor både i Arjeplog och Arvidsjaur.

– Den första vi byggde var utanför Arjeplog. Det är en 200 meter lång värmebana som används för tester av både bilar och lastbilar, berättar Mikael Bergström.

Arbetet med banan var intensivt. När Mikael Bergström och hans medarbetare kom till platsen första gången var området bara en blöt myr. Nu ligger drygt tio kilometer värmeslingor i backen och banan är asfalterad och tagen i bruk.

– Vi arbetade under fem veckor, det var slingläggningen som tog den mesta tiden. Det gällde att hinna så mycket som möjligt innan det kom snö och fortfarande var ljust ute. Att jobba på natten var inte att tänka på, banan ligger mitt ute i skogen och det blir kolsvart när solen går ner, säger Bergström.

Rör City har just avslutat arbetet med sin andra testbana. Den här gången handlar det om en kyld bana utanför Arvidsjaur.

– De sista åren har det varit töperioder och när alla blir stående blir det väldiga kostnader, säger Mikael Bergström.

Banan består av två backar och en långbana på 400 meter där tillverkarna kan genomföra många typer av tester. Arbetet tog tid och innebar stora utmaningar.

– Som mest var vi åtta man som jobbade, vi höll på fyra månader på banan. Innan vi kunde komma igång fick vi vänta på rätt väder och rätt temperatur. Banan är byggd ute på en myr där det inte är framkomligt innan det är fruset, berättar Mikael Bergström.

Det gick åt mycket material under arbetet med kylbanan i Arvidsjaur. Bland annat 12 kilometer rör som lades 10 CC. Och glykol – massor av glykol.

– Det har gått åt 28 kubik glykol, det var en hel långtradare lastad med enkubiksbehållare. Och vi installerade en kraftfull kylmaskin på 600 kW. Det är en ordentlig pjäs, säger Mikael Bergström.