Mattias Lindgren, affärsområdeschef Rikskunder Comfort tillsammans med Robert Reijers på STCC

Comfort i racerfart mot ett hållbart samhälle!

Comfort inleder ett spännande partnerskap med STCC, världens första nationella elektriska mästerskap i racing. Allt för att främja klimatsmart elektrifiering..

Comfortkedjan, en av landets ledande aktörer inom elinstallationer, blir partner med Scandinavian Touring Car Championship (STCC). En gemensam satsning för att främja klimatsmart elitracing och öka medvetenheten om hållbarhet inom motorsport. Comfort ligger precis som STCC i poleposition både vad gäller den tekniska utvecklingen som arbetet med att reducera klimatpåverkan.

Inför säsongen 2023 har STCC tagit ett banbrytande steg mot en mer hållbar framtid genom att införa 100% elektriska tävlingsbilar. De kraftfulla bilarna med hisnande 550 hästkrafter, markerar en ny era inom mästerskapet, attraherar nya, yngre målgrupper och bidrar till den revolutionerande förändringen.

– Efter över hundra år av förbränningsmotorer och fossila bränslen startar vi något helt nytt, med allt vad det innebär. Exempelvis utsläpps- och bullerfria energilagringssystem som laddas av solel och som följer med på de olika tävlingarna för att ladda tävlingsbilarna.

Världens första elektriska nationella touring car-mästerskap passar som hand i ratthandsken med Comforts engagemang för hållbarhet och elinstallationer. Just nu installerar man exempelvis supersnabbladdare på ett 40-tal OKQ8-stationer på uppdrag av Skellefteå Kraft. Totalt bygger Skellefteå Kraft tillsammans med OKQ8 ett av Sveriges största laddnätverk med 800 laddplatser på 300 stationer. En satsning för att öka tillgängligheten till fordonsladdning och främja användningen av elektriska fordon i Sverige.

Comfortkedjan är känd för sin breda expertis inom el och förmågan att lösa avancerade utmaningar inom elinstallationer. Det kan handla om allt mellan högspänningslösningar, elservice och montage av larm till videoövervakning, batterilösningar, solceller och just fordonsladdning.

– Vi är otroligt glada över att ha hittat en så bra partner i STCC och över att få stötta övergången till klimatsmart elitracing. Genom partnerskapet får vi möjlighet att visa upp vår breda kompetens inom elinstallationer och fordonsladdning samtidigt som vi främjar hållbarheten i landets mest framstående motorsportevenemang, säger Mattias Lindgren på Comfort.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mattias Lindgren, tfn 0734530883, mail mattias.lindgren@comfort.se
Robert Reijers, tfn 0705238466, mail sales@stcc.se

Comfort är en av Sveriges ledande multidisciplinära installationskedjor inom VVS och el med en stark lokal förankring med 135 etableringar i landet och 60 butiker. Vi anlitas kontinuerligt av byggföretag, fastighetsägare, industrier, offentlig sektor och privatpersoner med uppdrag alltifrån totalentreprenad för ny- eller ombyggnationer till service, fordonsladdning, energioptimering och teknisk förvaltning. Vår samlade erfarenhet och det faktum att vi finns över hela landet gör oss till en pålitlig lokal partner, som kan installera allt vi säljer. Kedjan består av 2 500 medarbetare med en total omsättning på 4,5 miljarder kronor.