En lysande framtid för Umeås nya hotell

Med en interiör av inredningsarkitekten Anders Björkén – en av de allra hippaste och modernaste i landet – och en fasad som passar lika bra i New York eller Las Vegas som i Umeå säger det sig själv att Comfort Hotel Winn sticker ut, inte bara i Umeå, utan i hela Sverige.

Comfort Hotel Winn öppnar officiellt på lördag den 14 september, men de första gästerna checkade in redan i tisdags och med ett fullbokat hotell redan första natten spås hotellet en lysande framtid.

- Det har varit otroligt kul att få visa hotellet för både nya och gamla gäster. Responsen lät inte vänta på sig och vi är lika stolta som hotellet är högt. Och det är fantastiskt att intresset för hotellet är så stort i höst, säger hotelldirektören Chris Pedersen.

En spektakulär ljusinstallation

Med hotellets 52 meter får Umeå en ny skyline, och med fasadens över 2000 lysdioder kommer hotellet att skina i höstmörkret. Vid speciella tillfällen kan hotellet byta färg från vitt till någon annan av regnbågens färger.

- Vi gillar att tänka stort på Comfort Hotels. Du kommer kanske inte kunna se hotellet från månen, men om du sitter på ett plan som flyger över staden kommer du se hotellet från sin allra bästa sida. Och när du ser utsikten från hotellrummet, kommer du tro att du är kvar på planet, fortsätter Pedersen.

Aktiviteten har varit hög på Umeås flygplats i veckan och allt från kaffekoppar till soffgrupper har landat men även många besökare från lite varstans. Bland andra koncerndirektören för Comfort Hotels, Arne Haugen, som har följt förberedelserna på plats, och han kunde inte vara mer nöjd med resultatet.

Unikt i Umeå

- Jag har lång erfarenhet från branschen och har sett några av de allra modernaste hotellen som finns. Men med handen på hjärtat vill jag säga att Comfort Hotel Winn slår det mesta. Ett häftigare hotell i Sverige får du leta länge efter, säger Haugen.

Hotellets direktör med många år i hotellbranschen och erfarenhet från Australien, har längtat länge efter att få sätta igång. Tidigare var han med och öppnade rockhotellet i Drammen, Comfort Hotel Union Brygge.

- Det här är ett unikt hotell, och jag ska berätta varför. Comfort Hotel Winn är inte bara byggt i Umeå, det är byggt tillsammans med Umeå. Det är ett jättejobb att öppna hotell, men med det stöd vi fått från näringslivet, kulturen, kommunen, goda grannar, Visit Umeå och anställda och deras familjer har det gått som en dröm. Jag har inte sett maken till gemenskap någon annan stans jag har jobbat, säger Pedersen.

På lördag den 14 september klockan 12 sker den officiella öppningen av splitternya Comfort Hotel Winn. Och hela stan är bjuden.

• stordalen
  • turisme
  • sverige
  • hotel

• Umeå

Comfort Hotels erbjuder bra hotell på bra platser till bra priser. Skräddarsydda för den moderna resenären som vill bo centralt i en spännande miljö till ett rimligt pris.  Comfort Hotels är en del av Nordic Choice Hotels, ett av Nordens ledande hotellbolag med en årlig omsättning på mer än NOK 6,2 miljarder och över 9200 anställda.