Idag flyttar Com Hem ”On Demand” in hos en halv miljon stockholmare

Idag, 23 november, är det Stockholmspremiär för Com Hems tv-tjänst "On Demand". En halv miljon hushåll får nu möjlighet att starta om pågående tv-program när som helst under sändning, själva välja när till exempel Aktuellt ska börja och se program och filmer ur ett stort arkiv. Hela 83 procent av stockholmarna säger att de vill kunna se sina favoritprogram när som helst under dygnet.

- Nu gör vi det möjligt för stockholmarna att ta makten över sin tv och själva styra sitt tv-tittande. Från och med idag kan de se sina favoritprogram när det passar allra bäst, säger Tomas Franzén, vd på Com Hem.

Var fjärde stockholmare uppskattar att de ägnar 100 timmar i snitt per månad åt spontant tv-tittande, enligt en undersökning som Com Hem låtit göra bland drygt 200 stockholmare. Närmare fyra av tio önskar att de kunde planera sin egen tv-tablå och bestämma när programmen ska sändas. Varannan stockholmare (46 procent) vill kunna snabbspola om tv-programmet är tråkigt.

I Com Hems on demand-tjänst ingår 15 tv-kanaler, ett Play-arkiv med cirka 500 program och närmare 1000 filmer som kan hyras direkt i tv:n. Lagom till premiären i Stockholm har Com Hem utökat tjänsten med program från TV 8, National Geographic och Disney Channel. Dessutom cirka 100 filmer från TV1000, alltifrån svenska klassiker till nya actionfilmer.

De populäraste programmen i Com Hems Play-arkiv just nu är:
1. Skavlan (SVT Play)
2. Ensam mamma söker (TV3 Play)
3. Idol (TV4 Play)
4. Bonde söker fru (TV4 Play)

För att kunna använda Com Hem On Demand behövs ett digital-tv-abonnemang från Com Hem och en on demand-box samt att området där man bor är utbyggt för tjänsten. I Stockholm beräknar Com Hem ha nått 600000 hushåll vid årsskiftet. Därefter fortsätter utrullningen runt om landet, och vid årsskiftet 2010/2011 ska tjänsten vara tillgänglig för 1,5 miljoner hushåll.

För ytterligare information om tjänsten, se www.comhem.se/ondemand

Fakta om undersökningen
Com Hem har låtit Synovate genomföra en undersökning om svenskarnas tv-vanor idag och i framtiden. 1 001 personer, varav 216 personer från Stockholm, i åldern 16-74 år har svarat på frågor via en webbenkät, ett representativt urval av svenska internetanvändare. Undersökningen genomfördes i juli månad 2009.

Fakta om Com Hem On Demand

Tv-utbud: Tjänsten gör det möjligt att se tv-program från följande tv-kanaler: SVT 1, SVT 2, TV3, TV4, TV4+, TV4 Fakta, Lattjo Lajban, STAR!, Canal+ Select, Eurosport 1, Eurosport 2, TV1000 Play, TV8, National Geographic och Disney Channel. Utbudet utökas successivt.

Tv-guide: ger möjlighet att starta om tv-program från början när som helst under pågående sändning. Här visas tv-programmen när de sänds enligt tv-tablån.

Play: är programarkivet som innehåller redan sända tv-program. Vid säljstarten i Stockholm är antalet tv-program cirka 500. Arkivet är indelat i sex ämneskategorier: nöje, serier, livsstil, fakta, sport och barn. Här finns topplistan "Populära program" för att underlätta valet av tv-program.

Videobutik: ger möjlighet att hyra film direkt i tv:n och här finns filmtitlar från SF Anytime, Canal+ och TV1000. Antalet filmtitlar är totalt cirka 1000, men kommer att utökas successivt.

Musiktjänst: innehåller musikvideos och spellistor, allt ifrån de senaste låtarna till klassisk rock från musiktjänsten Music Choice. Spellistorna uppdateras varje vecka

Det som styr vilket tv-utbud som man får tillgång till med on demand-tjänsten är kundens digital-tv-abonnemang. Grundregeln är ju fler tv-kanaler i grundabonnemanget, desto större utbud i on demand.

Pris: 495 kronor för On Demand-box (ordinarie pris 2995 kr)
Filmhyra: 19-49 kronor. Filmen kan ses obegränsat antal gånger under 24 timmar.
Play-abonnemang: 10 kronor/månad och kanal som ger tillgång till äldre tv-program och tv-serier. Idag kan detta erbjudas för tv-kanalerna TV4, TV4+, TV4 Fakta och Lattjo Lajban.

Teknisk fakta om On Demand-box, Motorola VIP 1920

• HDTV-format: MPEG-4, MPEG-2, AVC/H.264
  • Upplösning: 1080i, 720p, 576p
  • Anslutningar: HDMI, YPbPr, 2 Scart, S/PDIF, RCA, Toslink (fiberkabel för SPDIF) och Ethernet