Pressmeddelande -

Kavlitetssäkra INNEHÅLLET i vård och omsorg genom att arbeta med de verkliga orsakerna till ohälsan.

Organisationerna som handhar vården om psykisk ohälsa dvs arbetsförmedlingen, socialtjänsten, psykiatrin, skolan, privata och offentliga arbetsplatser behöver lära sig att samverka direkt med patienterna. Det innebär att arbeta i en process runt den drabbade för att tillsammans komma fram till vari problemen består. Först därefter bestäms konkreta åtgärder TILLSAMMANS med patienterna och resultatet följs upp kontinuerligt av samverkansgruppen.Inte som idag då var och en av yrkesutövarna ser utifrån sitt begränsade perspektiv och skickar patienterna mellan de olika yrkesutövarna utan att ta ansvar för vad som händer på nästa ställe.och därmed sitt ansvar för tillfrisknandet.

Organisationsstrukturerna begränsar idag yrkesutövarnas arbete

Etablissemanget möter ofta brukare utifrån organisationens strukturer, vilket begränsar yrkesutövarnas möjligheter att hjälpa

Det behövs en samverkan mellan olika yrkesutövare, som svarar mot de behov brukarna har.

Vi  stödjer personalen att vidga sina perspektiv, från att se individen isolerat till att söka orsaker till den psykisk ohälsan också i individens psykosociala och ekonomiska verklighet. Det kräver samverkan.

Ett sådant arbete går inte att göra "uppifrån" med diktat eller målformuleringar om det ska lyckas.  Det innebä istället ett processarbete mellan individerna som deltar i gruppen runt patienten för att få inblick i varandras arbete och minska på förutfattade meningar om varandras olika roller och uppdrag, som ofta föreligger. Med den kunskapen minskar rädslan och misstänksamheten mot varandra och byts istället ut mot förtroende mellan yresutövarna sinsemellan och mellan dem ochn patienten. Detta ger en reell samverkan som kan ge patienten adekvat hjälp.

se vidare COMMUNIS.SE

• radikal förändring i arbetet med psykisk ohälsa
  • respektfulla samtal i vård-och omsorgsarbete
  • psykisk ohälsa
  • psykisk ohälsa kan botas om vi förstår orsakerna

COMMUNIS:SE

Vår värdegrund

Psykiatrin behöver byggas upp utifrån brukarnas behov. Som det nu är hindrar själva organisationen att ge människor det vi behöver när vi drabbas av psykisk ohälsa. Det räcker inte att skriva vackra målformuleringar. Det har de ledande i organisationerna sysslat med i många år men ingenting händer eftersom kontakterna glappar med dem som är kunniga på området-de som träffar brukare-och de som är brukare. Vi behöver stödja dem att utveckla samarbete med andra instanser i samhälldet: arbetsförmedlare, arbetsplatsers HR-avdelningar, socialsekreterare etc. HUR vi ska samverka är det viktigaste just nu.