”Det är i hängmattan vi skapar intäkterna för nästa år”

Krönika av Mikael Hallgren, VD, Preferens AB

På rygg i hängmattan med solkepsen neddragen över ögonen. En spikrak järntrea mot green i slutskedet av en bra golfrunda. Slött granskande av flötet vid vassruggen en fin sommarkväll. Bilderna av en bra semester är många, men går för de flesta av oss ut på några sköna veckor av lugn och ro.

Det är samtidigt i avslappnat tillstånd vår hjärna jobbar som allra bäst! Nervsystemet balanseras och våra två hjärnhalvor samspelar och drar nytta av varann.

Varför då inte använda en liten skärv av dyrbar semestertid till att i ”bakåtlutat tillstånd” fundera över bra saker att göra till hösten. Saker som kan få våra företag och varumärken att utvecklas och så småningom, kanske redan nästa år, ge nya intäkter.

Ingen kan köpa det okända

I vår vardag stöter vi ibland på duktiga entreprenörer som ägnat år av hårt arbetet till att utveckla idén som ska förändra världen. De har sällan fel. I alla fall inte utifrån det vi kan bedöma. Ändå konstateras förvånat att intäkterna inte landar på kontot i den takt man hoppats.

Det vi gemensamt ofta tvingas inse är marknadsföringsens allra äldsta sanning. Ingen kan dra nytta av en produkt man inte känner till.

Vad vi, i vår roll som webb- och kommunikationsbyrå, kan hjälpa till med är att göra erbjudandet – produkten eller tjänsten – synligt för dem som verkligen behöver det. Vägen fram kan vara lång och krokig men bra marknadskommunikation är sällan fråga om något hysch-hysch. Det mesta bygger på att vara ihärdig och handla med sunt förnuft.

Tufft tvåfrontskrig

Som företagare och marknadsförare har du två huvuduppgifter.

1. Att sköta om de kunder du redan har

Handlar för de flesta av oss om att uppvakta och bygga relationer. Att med öron stora som paraboler lyssna till vad kunderna vill ha, att tydligt visa att de synpunkter som förmedlas leder till handling och att se till att produkter och tjänster fortsätter utvecklas. Enkelt i teorin, svårare i praktiken.

Verktygen i lådan är många. Evenemang, workshops, utbildningar och regelbundna besök är naturliga mötesplatser ansikte mot ansikte. En bra webbplats – med relevant, aktuell och lättillgänglig information – är likaså ett självklart nav i en löpande kommunikation. En bred bas där allt du vill berätta finns tillgängligt och där kunden kan söka hjälp, och ibland köpa, det han vill ha.

Hemsidans värde är dock lika med noll om ingen besöker den. Det här glöms desvärre ofta bort. En webbplats måste på samma sätt som allt annat säljas in. Kunder behöver hitta och läras att använda hemsidan.

Den allra godaste moroten är naturligtvis att hålla innehållet aktuellt och intressant. Först då kommer dina besökare tillbaks. Hemsidan ska också ges egenskaper som gör att den landar högt på Googles och andra sökmotorers rankinglistor. Samtidigt krävs regelbundna påstötningar för att kittla och påminna. ”Mekaniska” insatser som mailbaserade nyhetsbrev ifrågasätts ibland, men fungerar ofta förvånansvärt bra.

2. Att finna nya kunder och marknader

Är i grunden en fråga om att synas i rätt forum, både fysiskt och medialt. Självklart styrs insatserna av hur marknaden ser ut. De lyckliga skjuter prick med precisionsvapen mot ett fåtal namngivna kunder. En svårare uppgift är när marknaden är stor och spretar åt alla håll.

Här är färgerna på paletten ännu fler. Digitala och printade annonser, professionella pressangrepp och breda oadresserade mailings stärker kännedomen om ditt varumärke och öppnar upp för fortsatt bearbetning.

Glöm samtidigt inte bort att ha en proffsig approach när den inledande kontakten närmar sig affär. Visa kunden din bästa sida med snygga och genomtänkta presentationsmaterial. Slarva inte bort kunden genom att framstå som otydlig och oförberedd.

Eget hörn av altanen

Själv har jag min meditativa tänkarhörna i ett speciellt, väl inmutat hörn av altanten. I skuggan av äppelträdet med bra utsikt över trädgården. Nära till grillen och ibland – när tidpunkten är den rätta – en välkyld pilsner.

Här föds många idéer. En del riktigt dåliga men också och annan värd att spinna vidare på när höstmörkret kommer smygande och motorn accelererar igen.

Ha en skön och kreativ sommar!

Mikael Hallgren, VD, Preferens AB