60-tal investerare möter 12 innovativa företag på Seed Forum Karlstad

Ett 60-tal offensiva riskkapitalister och affärsänglar kommer att möta 12 innovativa företag från Sverige och Norge med internationell tillväxtpotential när Seed Forum Karlstad hålls tisdag 30 maj. Seed Forum Karlstad är det första svensk-norska Investor Matchmaking-forum som genomförs och har tillkommit på initiativ av Interreg-projektet KNIS (Kunskapsintensiv Näringslivutveckling i Inre Skandinavien). Ursprungligen var 34 företag nominerade till den exklusiva träffen. Tolv av dessa valdes ut av en jury bestående av personer med kunskap inom investeringsområdet. De utvalda företagen har sedan fått professionell handledning för att ”vässa sig” inför mötet med investerarna. De utvalda företagen med internationell tillväxtpotentil är följande: Veriscan Security AB (Karlstad) arbetar med utvärdering av företags och organisationers informationssäkerhet. PS Media Group AB (Karlstad) har etablerat en skärmbaserad mediakanal som ska expandera till resten av Skandinavien. Assorted Nuts Animation Studios AB (Karlstad) utvecklar och producerar animerade serier och långfilmer för den internationella marknaden. Dexterion AB (Karlstad) har utvecklat MiP (Mobile-interactive-Platform) – en patentskyddad lösning som förlänger och förstärker varumärkens räckvidd. Strand-Craft AB (Karlstad) utvecklar och säljer exklusiva motorbåtar i storleken 6-15 meter som förenar nostalgi och F1-teknik i en och samma produkt. Symphonical (Oslo) utvikler en unik global webbasert infrastruktur for orkestrering av prosjekter og aktiviteter. Trollkid AS (Eidskog) selger Den Gode Historien ved å kombinere fantasi og verklighet og Eventyrmöbler - et möbel- og interiörkoncept for barn. Agency 9 (Luleå) arbetar med programutvecklingsverktyg och en 3D-motor som använder den senaste tekniken för att ge användaren den bästa 3D-upplevelsen. ComPower AB (Lund) utvecklar en värmepanna som också ger elektricitet till villor och mindre flerfamiljshus. HelgMediTech AB (Stockholm) har utvecklat en ny säker injektionsspruta för användning i sjukvården. Säkerhetssprutan gör bl a att oavsiktliga nålstick undviks. Neckmike (Kalmar) har utvecklat och patenterat en ny typ av headset, Neckmike, som gör det möjligt att använda sin mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning i bullrig miljö. Oiido AB (Göteborg) har utvecklat ett headset som ger frihet att kommunicera i miljöer där det tidigare varit besvärligt. Seed Forum Karlstad har initierats av interreg-projektet KNIS (Kunskapsintensiv Näringslivsutveckling i Inre Skandinavien) och arrangeras av Stiftelsen Inova i Wermland med stöd av ALMI Företagspartner Värmland AB, Länsstyrelsen i Värmlands län, ALMI Företagspartner AB och Innovationsbron AB. Arrangemanget sponsras av Nordea och Öhrlings Pricewaterhouse Cooper. Läs mer om Seed Forum Karlstad på www.seedforumkarlstad.se Läs mer om KNIS-projektet på www.knis.nu Inbjudan till media att närvara under delar av programmet på Seed Forum Karlstad tisdag den 30 maj Plats: Forum vid Stora Torget i Karlstad 11:00 Hälsningsanförande av landshövding Eva Eriksson. 11:15 Inledningstal av Håkan Loob, affärsman/investerare och Jon H.Nordbrekken, serieentreprenör/investerare. 12:15 Powerpitch av samtliga företag. Under 30 sekunder kommer respektive företag att presentera sina unika innovationer och sitt erbjudande till investerarna. (Observera – under detta pass ber vi er vänligen att inte fotografera eller filma) 12:30 Lunch samt mingel med möjligheter att knyta kontakter med bolagen för uppföljande intervjuer. 13:00 – 16:00 Företagsintern, enbart deltagande företag och investerare. Stängd för press! 16:00 Är ni välkomna tillbaka för att mingla med deltagande företag samt ta del av deras utställningar. Kontaktpersoner: Ring eller maila för anmälan och/eller mer information: Helena Wiktelius (Event Manager) 0730-26 26 14; helena.wiktelius@inova.nu Victor Isaksen (Stiftelsen Inova i Wermland) 0706-36 93 25; victor.isaksen@inova.nu