Landshövdingen inviger konferensen Internet och säkerhet i Karlstad

Landshövding Kenneth Johansson inviger och EU-kommissionen är representerat när den svensk-norska erfarenhetskonferensen Internet och säkerhet hålls i Karlstad torsdag-fredag (24-25 oktober). Konferensen har med sitt breda och digra program lockat drygt hundra deltagare från både Sverige och Norge.

Internet och säkerhet är en lunch-till-lunch-konferens som presenterar verksamheter och erfarenheter från ledande aktörer inom området i Sverige och Norge.

Konferensen arrangeras av IT-stiftelsen Compare Karlstad, Kunskapsbyen Lilleström och Länsstyrelsen Värmland med stöd från det svensk-norska Interreg-projektet IT och Säkerhet i Inre Skandinavien (ISIS) och Projektnätverk för digitala agendan i Östersjöregionen (DA BSR).

Hur arbetar svenska och norska cyberförsvaret, IT-företag, myndigheter och forskare med säkerhet i allmänhet och IT-säkerhet i synnerhet? Detta och mycket mer kommer att diskuteras på denna svensk-norska erfarenhetskonferens. Internet och säkerhet bjuder på en rad intressanta föreläsare som representerar näringslivet, den offentliga sektorn, universitet/högskola samt även EU-kommissionen genom Pernilla Baralt som kommer att tala om IT-säkerhet på den digitala agendan i Europa.

Oktober är EU:s IT-säkerhetsmånad – European Cyber Security Month (ECSM) – ett initiativ för att öka medvetandet bland medborgare om IT-säkerhet och cyberhoten i vardagen. En rad aktiviteter genomförs i Europa under säkerhetsmånaden bland annat denna konferens. ECSM:s budskap under perioden består av tips och råd där medborgarna får handfasta råd till hjälp för att använda internet på ett säkert sätt.

...

ISIS (IT och Säkerhet i Inre Skandinavien) är ett norsk-svenskt samarbetsprojekt som drivs av norska Kunnskapsbyen Lillestrøm och svenska Compare Karlstad. Projektet pågår initialt fram till hösten 2014 i syfte att hitta goda exempel i respektive nätverk som kan vidareutvecklas gemensamt i kommande Interreg-projekt. Läs mer >>

DA BSR (Projektnätverk för digitala agendan i Östersjöregionen): Länsstyrelsen Värmland medverkar, tillsammans med länsstyrelserna i Örebro och i Östergötland, i projektnätverket DA BSR, som finansieras av Tillväxtverket. Syftet med projektet är att bygga upp ett starkt tematisk projektnätverk med kompetens inom den digitala agendan. Genom projektnätverket kan aktörer samlas och dela kunskap och erfarenheter samt stärka kompetensen gällande den digitala agendan kopplat till Östersjöregionen. Läs mer >>

• it-säkerthet