Qtema: "Nordic MedTest - viktigt för framtidens vård-IT"

"Nordic MedTest är ett spännande och viktigt framtidsprojekt för att kvalitetssäkra vård-IT och rädda liv", säger Anita Roll - VD på Qtema som var ett av många företag som deltog på den workshop som arrangerades av Nordic MedTest-projektet.

Varför var du med på workshopen?

Det var självklart för mig att delta på en workshop som innebar en möjlighet att få ännu mer insikt i och påverkan på kvaliteten i framtidens vård-IT.

Qtema har under 25 år i år varit drivande runt frågor kring kvalitetssäkring av IT-system och att vårdrelaterade system behöver säkras har vi erfarit genom årens lopp. Qtema hade förra året en debattartikel i ämnet införd i Computer Sweden då vi ville uppmärksamma det stora behov som finns – ett behov som är grundat på flertalet allvarliga IT-incidenter som i flertal fall faktiskt äventyrat människors liv.

Vårdgivarnas egen insikt i problematiken kopplat till projekt Nordic MedTest är därför starkt motiverande och stimulerande att få ta del av och medverka i. Genom vår samverkan med Compare och Compare Testlab har vi dessutom haft förmånen att följa hur projektet preparerats och ”fötts” vilket gör Qtema ännu mer motiverat och engagerat att medverka i detta spännande och viktiga framtidsprojekt.

Vad gav den dig?

Work-shopen gav mig ännu djupare kunskap om vad brister i vårdrelaterade IT-system medför för konsekvenser för medborgare och vårdtagare. Dessa kunskaper förstärker ytterligare drivkraften att vilja bistå med den erfarenhet som Qtema har efter att ha verkat med brister i IT-system i ett kvarts sekel. Vidare medförde work-shopen att jag träffade många nya personer som, liksom vi på Qtema, är hängivna och hänförda av tanken att ha säkrare IT-system, inte minst inom vårdsektorn.

Hur ser du på denna satsning?

Aktörernas insikt i problematiken borgar för att satsningen på Nordic MedTest kommer att bli både banbrytande och framgångsrikt. Projektet kommer att bygga på samverkan och öppenhet mellan samtliga aktörer. Det gäller att liera aktörer som representerar kvalitativ, heltäckande kompetens inom test- och kvalitetssäkringsområdet. Det är med största respekt som t ex Qtema, tillsammans med andra aktörer, sammanfogar oss till ett komplett nätverk av testkompetens som ger satsningen största och bästa förutsättningarna att lyckas i sitt arbete.

Vad kan och vill ni bidra med i denna satsning?

Qtema kan och vill bidra med kompetens och erfarenheter som vi tillskansat oss under våra 25 år när det gäller främst test management, testdesign, testning samt process- och strategiutveckling. Vi har också under de senaste åren bedrivit forskning inom såväl testområdet som inom kravställning vilket kommer att gagna projektet. Vi har via vårt samarbete med Blekinge Tekniska Högskola access till de senaste forskningsresultaten vilka ger tydliga signaler om hur framtidens testarbete kommer att utvecklas och bedrivas.

Vilken är den största utmaningen för att denna satsning ska lyckas?

Aktörerna i projektet måste naturligtvis ha ett brett och djupt kunnande inom testområdet och här har projektledningen en tuff utmaning att säkra kvaliteten i leverantörernas leveranser. Projektet präglas redan nu i inledningsskedet av öppenhet och samverkan. Därför tror jag dock att den mest grannlaga utmaningen blir att få t ex IT-leverantörerna att samarbeta i stället för att konkurrera. Här gäller det för projektledningen att bemanna projektet med aktörer som står för just de grundvärderingar som projektet redan nu vill slå fast nämligen öppenhet, samverkan och generositet. Det är en grundförutsättning för att lyckas i detta komplexa och spännande projekt – Nordic MedTest.

......................

Nordic MedTest är ett projekt för mer och säkrare IT i vården som drivs i samverkan mellan Landstinget i Värmland och IT-stiftelsen Compare Karlstad. Läs mer på www.nordicmedtest.se

Qtema (som står för Quality and Test Management) är ett konsultföretag inom kravställning och test som är baserat i Stockholm men som f n expanderar verksamheten och etablerar sig i Karlstad. En av anledningarna till expansionen är den regionala kraftsamlingen kring test. Läs mer på www.qtema.se