Stort gensvar från företagen när Nordic MedTest presenterades

"Nu är vi igång - och nu kommer det att gå fort. Därför inbjuder vi alla intresserade företag att hoppa på redan nu för att kunna ta del av de kommande affärsmässiga möjligheterna". Det var budskapet när Nordic MedTest-projektet presenterades på Compare Testlab för ett 50-tal deltagare från ett 20-tal företag och en rad andra aktörer.

"Gensvaret från de närvarande företagen var mycket positivt - och flera anmälde sitt intresse för medverkan direkt", summerade projektledarna Göran Karlström (Landstinget i Värmland) och Ulf Lidberg (Compare) efter mötet: "Projektet bygger på samverkan mellan vårdgivare och IT-leverantörer med stöd av forskare - därför är det viktigt att få med så många IT-företag som möjligt redan från början".

Vårdens stora utmaning för framtiden

Landstingsdirektör Hans Karlsson (Landstinget i Värmland) och verkställande tjänsteman Göran Österman (IT-stiftelsen Compare Karlstad) inledde med att sätta in Nordic MedTest-projektet i ett större sammanhang: Sammantaget ska projektet bidra till att lösa en av hälso- och sjukvårdens största utmaningar för framtiden – att få mer vård för skattepengarna genom att effektivisera verksamheterna med hjälp av nya och innovativa, säkra och användbara IT-system.

"Jag vill som ytterst ansvarig för verksamheten kunna sova gott på nätterna - därför behöver vi inom sjuk- och hälsovården bättre och säkrare IT-system så vi slipper tekniska avbrott och problem", sade Hans Karlsson: "Vi i Värmland har de bästa förutsättningarna för att bygga upp ett nationellt testcenter för vård-IT - här finns Compare Testlab med erfarenheter och kunskaper att bygga vidare på, här finns ett universitet med ledande forskare inom området och här finns vi som vårdgivare med stark drivkraft och engagemang för att ta det nationella ansvaret för detta".

"Vi vet att behovet av test och kvalitetssäkring av IT-system för vården är stort både nationellt och internationellt - därför kan ett sådant här testcenter skapa enorma affärsmöjligheter för företagen", sade Göran Österman: "Med Compare Testlab har vi lagt en bra grund som vi nu kan bygga vidare på - dels genom samarbetet med Landstinget i Värmland, dels genom våra affärskontakter med Norge som har samma problem inom vården som vi".

Ett komplett testcenter för hela vård-Sverige

Projektledare Göran Karlström (Landstinget i Värmland) och biträdande projektledare Ulf Lidberg (Compare) presenterade Nordic MedTest-projektet - från bakgrund och syfte till tids- och aktivitetsplaner:

"Tänk ett stort köpcenter - kunderna åker dit eftersom de vet att allt de behöver finns där och butikerna vill finnas där eftersom de vet att kunderna kommer dit. Men också för att de tillsammans kan ha ett starkare och mer komplett erbjudande än de har var för sig", förklarade Göran Karlström. På motsvarande sätt vill han beskriva ett testcenter: "Genom att samla testleverantörernas erbjudanden i ett gemensamt 'köpcenter' kan vi tillsammans skapa ett komplett testcenter för hela vård-Sverige".

Nordic MedTest-projektet drivs med ekonomiska stöd från bland annat den statliga innovationsmyndigheten VINNOVA under tre år - från 1 oktober 2012 till 1 oktober 2015.

Första året (etapp 1) handlar det mest om förankring och involvering för att ta fram ett affärskoncept och en strategi för oberoende testning i ett testcenter för vård-IT: "Därför är det viktigt att intresserade företag ska engagera sig redan nu i projektet - deras testerbjudanden och idéer kan bli viktiga 'legobitar' i vårt samlade erbjudande", betonade Göran Karlström.

Andra och tredje året (etapp 2) handlar om utveckling och pilotprojekt (år 2) samt affärsutveckling med pilotprojekt och kommersiellt start (år 3).

Öppet för alla företag och utan geografiska begränsningar

Efter projektet avser Landstinget i Värmland att tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) eller annan offentlig huvudman fortsätta utveckla verksamheten baserad på de affärsmodeller för system avsedda för kommersiella aktörer som redan är utprovade och i bruk genom Compare Testlab.

"Compare Testlab har inga geografiska begränsningar eftersom tester kan genomföras på distans - därför kan andra offentliga aktörer, privata vårdaktörer och utländska aktörer delta och fullt ut nyttja testbädden", förklarade Ulf Lidberg och betonade att projektet är öppet för alla företag - inte bara Compare-företag.

Läs mer på www.nordicmedtest.se