Veckans nyheter från Digitala Värmland: Vecka 44

Veckans Webbvärd: Addskills >>

Vill ditt företag synas mer på Compare-webben och i detta nyhetsbrev? Boka en plats som Veckans Webbvärd!  Läs mer >>

VECKANS NYHETER

...............................................................

Påminnelse om Compare-lunch: Öppna data - en (okänd) möjlighet för nya digitala tjänster
Compare inbjuder till öppet lunchmöte fredag 7 november om Öppna data - en möjlighet för alla (både enskilda och företag) att fritt få tillgång till öppen information från den offentliga förvaltningen digitalt för både kommersiella och ideella ändamål. Läs mer >>

Soleil föreläste om öppna data på SiteVisiondagarna

Björn Westerberg (IT-konsult på Soleil IT) och Agni Rizk (säljansvarig på Soleil IT) berättade på årets SiteVision-dagar om bakgrunden till att öppna data är ett växande måste för offentliga organisationer och gav exempel på tjänster på nätet som har sitt ursprung i att data publiceras och görs tillgängligt.  Läs mer >>

Compare lanserar The Hour of Code i Värmland

Dagens skolelever är morgondagens medarbetare! Därför vill Compare bidra till att lansera The Hour of Code i Värmland. Syftet är att få fler skolbarn och lärare att lära sig mer om programmering på ett enkelt och lättsamt sätt under en timme - The Hour of Code. Läs mer >>

Askås startar Kodakademin Säffle där barn och unga kan lära sig programmera
Intresset för datorer, surfplattor och modern teknik är rekordhögt bland barn och ungdomar. Samtidigt saknas bra möjligheter att lära sig att skapa på dem – istället för att bara använda dem. Askås I&R och Säffle kommun tar därför tillsammans initiativ till att starta Kodakademin. Läs mer >>

Cash IT blir Compare-företag för mer samverkan
Den svenska kassasystemtillverkaren Cash IT har gått med i det värmländska IT-klustret Compare som genom samverkan ska bidra till Compare-företagens tillväxt i regionen. Läs mer >>

Ninetech hjälper EIO med e-handelslösning
EIO har lanserat sin nya e-commercelösning på www.elforlaget.se. Ninetech har varit delaktiga i art direction, design och den nya tekniska lösningen, som ska stötta Elförlaget i en fortsatt expansion kring e-böcker. Läs mer >>

Ninetech ger Swedish Space Corporation ny digital närvaro
Rymdtjänster och rymdteknik får en allt större roll i våra liv - de ger oss bland annat morgondagens väder, hjälper oss att hitta rätt med olika karttjänster och används i viktig forskning. För att fortsatt vara framgångsrik i rymdbranschen krävs en stark och tilltalande digital närvaro. Läs mer >>

Relacom bygger stort fibernät i Värmland
Relacom har fått uppdraget att bygga den andra etappen av Eda kommuns stamfibernät. I etapp två är det cirka åtta mil fiber som ska placeras i marken. Med den första etappen som Relacom också utförde, är den totala sträckan över tio mil. Läs mer >>

Swedwise förbättrar FlexLinks utdatahantering
Opentext-certifierade Swedwise har levererat licens och kompetens för StreamServe utdataplattform till FlexLink. FlexLink - som leverarar bland annat automatiska produktionsflödeslösningar - kan nu automatisera processen med kundunika affärsdokument till sina kunder runt om i världen på olika marknader. Läs mer >>

Partnerdata ny HP Silver Partner
Partnerdata har fördjupat sitt samarbete med HP genom att bli certifierade som HP Silver-partner inom servrar, lagring, nätverk, skrivare och klienter. Läs mer >>

Video förklarar varför bandbredd inte är lösningen till snabbare internet
Datavetenskap vid Karlstads universitet har tillsammans med internationella partners i projektet RITE (Reducing Internet Transport Latency) lanserat en film som visar varför mer bandbredd inte är en ensam lösning till ett snabbare internet. Läs mer >>

Värmland vinnare när bredbandsmedel fördelas
Region Värmland har lagt mycket kraft på att få EU-medel till bredbandsutbyggnaden i länet. Och arbetet har betalat sig. I torsdags fattades ett beslut som ger Värmland del i en stor bredbandssatsning på flera hundra miljoner kronor. Läs mer >>

Prylmarknad - ny tjänst för Compare-företagen
Compare-företag till Compare-företag ("C2C") är en ny kostnadfri annonsmarknad för Compare-företag som vill sälja eller köpa begagnade prylar för verksamheten - exempelvis hårdvara, kontorsutrustning etcetera. Läs mer >>

Arbetssökande - en tjänst för Compare-företagen
För dig som söker jobb på ett Compare-företag - och för Compare-företag som vill ta del av dessa arbetsansökningar. Läs mer >>

INBJUDNINGAR

...............................................................

Inbjudan till Compare-seminarium om agila metoder och motivation
Compare och HumanIT vid Karlstads universitet inbjuder till seminarium torsdag 20 november om agila metoder och motivation med Tomas Jansson som redovisar resultat från en undersökning av utvecklare i projekt med agila metoder. Läs mer >>

Inbjudan till Compare-seminarium om upphandling av affärssystem
Compare inbjuder i samarbete med HerbertNathan & Co till Compare-seminarium tisdag 25 november (kl 09.30-11.00) om upphandling av affärssystem: Ska vi verkligen investera mer pengar i vårt affärssystem? Läs mer >>

Inbjudan till Compare-seminarium om IT-säkerhet, krav och test
Compare inbjuder i samarbete med Bitsec och Qtema till Compare-seminarium torsdag 27 november (kl 08:00-10.00) om IT-säkerhet, krav och test. Läs mer >>

Compis inbjuder till föreläsning om triathlon (NY TID)
Tisdag 11 november (OBS ny tid) inbjuds alla Compis-medlemmar till en föreläsning om triathlon med Kathrin Mörtel (deltagare vid Ironman VM på Hawaii 2013) och Henrik Hjalmarsson (I2 IF Triathlon). Läs mer >>

CTF-seminarium med Stamford kring forskning inom handeln
Den 4 december bjuder CTF (Centrum för tjänsteforskning) vid Karlstads universitet in till ett frukostseminarium kring forskning inom handeln. I programmet medverkar bland annat Andreas Andersson (Stamford). Läs mer >>

BAM54 inbjuder till inspirationsfrukostar
Under fyra fredagar i november bjuder BAM54 in till kostnadsfria inspirationsföreläsningar med frukost. Fyra fristående och intressanta teman för att bygga ett starkare varumärke. Läs mer >>

Papermakers Night om Big Data och Business Transformation
Paper Province inbjuder till Papermakers Night torsdag 27 november i Karlstad med mingel, god mat, underhållning och spännande föreläsningar. Läs mer >>

HumanIT firar World Usability Day
Centrum för HumanIT  vid Karlstads universitet inbjuder till öppet seminarium torsdag 13 november med anledning av World Usability Day som firas andra torsdagen i november. Läs mer >>

Konferens i Karlstad om tjänsteinnovationer
Landstinget i Värmland, Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet, Karlstads kommun och Visit Karlstad AB inbjuder till Service Convention Sweden - en konferens om tjänsteinnovation och "tjänstefiering” som hålls 9-10 december på Karlstad CCC. Läs mer >>

LEDIGA JOBB I IT-KARLSTAD

• DRI Nordic söker Software Developers
  • Bitsec söker IT-säkerhetskonsult
  • DRI Nordic söker Technical Project Manager
  • Sogeti: Jobba med de bästa – erfarna konsulter sökes!
  • iBiz Solutions söker Integrationskonsult med .NET-bakgrund

Läs mer under Lediga jobb >>

PÅ GÅNG I IT-KARLSTAD

• 4 nov: SNITS-lunch med CGI
  • 5 nov: Stora Styrelsedagen
  • 5 nov: HumanIT seminar: Revolutionizing crisis training and its management through digital tools?
  • 7 nov: Inspirationsföreläsning med frukost hos BAM54
  • 7 nov: Compare-lunch om Öppna data
  • 11 nov: Compis-föreläsning om triathlon
  • 14 nov: Inspirationsförläsning med frukost hos BAM54