Köpstarka danskar ska lockas till bomässan

16-18 oktober är det premiär för en ny bomässa i Helsingborg, "Gör Ditt Boende Bättre". Nu satsar arrangören Compass Fairs på en annonskampanj i Danmark som ska locka köpstarka danskar till mässan i Helsingborg. Och här finns många tusenlappar att spara för dansken tack vare den svaga svenska kronan.

Danskar på rea
Den låga svenska kronkursen har gjort Sverige till ett riktigt lågprisland för utlänningar. Danskar och besökare från flera andra länder har sedan kronan rasade i februari, varit på "rea" i Sverige och företagen i Helsingborg har fått många nya kunder. Det är flera köpcentrum som rapporterat om att de sett en ökad försäljning under sommaren. Väla Centrum i Helsingborg har haft många fler danska besökare i sommar än tidigare. Nicklas Bonér på Väla sa i en intervju med Dagens Handel i augusti, att de sett en ökning av danska besökare på ca 10 % i juli månad. En mycket positiv siffra som innebär att butiker och företagen i Helsingborg i dagsläget kan se ljust på framtiden, trots lågkonjunkturen.

Fri entré ska locka danskar till bomässan
"Gör Ditt Boende Bättre"-mässan som har premiär i HIF Hallen 16-18 oktober hoppas nu kunna locka till sig köpstarka danskar. Kommande veckor genomförs en annonskampanj i nordöstra Danmark där arrangören erbjuder danskarna fri entré och lockar med lägre inköpspriser än i hemlandet.
- Det finns många tusenlappar att spara för en dansk genom att handla i Sverige. Kronkursen gör att våra priser här i Sverige är mer än 30 % lägre och det blir snabbt en lönsam affär även om de måste ta bilen med över sundet, säger Dennis Roskvist på Compass Fairs.
Bomässan i Helsingborg innehåller det mesta för hemmet och här finns massor av produkter att spendera pengar på. Pool/spabad, hus, larm, sängar, värmepumpar, solenergi, garageportar, inredning, möbler, blommor, kök är några exempel på vad besökarna kan ta del av på mässan. Dessutom erbjuds intressanta föreläsningar med Villaägarna m.fl.

Fakta nya bomässan i Helsingborg

Namn: "Gör Ditt Boende Bättre"
När: 16-18 oktober
Öppettider: Fre 12-19, lör och sön 10-17