Pressmeddelande -

Compodium® lanserar Vidicue® - en lösning för virtuella videomöten med fokus på säkerhet och integritet

Krypterad och autentiserad videomöteslösning som följer alla data och integritetsregler för känslig information

Stockholm, 1 oktober 2020 - Compodium International AB, lanserar idag Vidicue®, en säker, krypterad och helt autentiserad videokonferenslösning, som kan användas vid kommunikation med externa parter, även när samtalen handlar om privat, känslig eller juridiskt reglerad information.

Lösningen är utvecklad för att hantera krav från branscher med omfattande reglering, till exempel hälso- och sjukvård, finans, juridik och utbildning. Men liknande tuffa krav på säkerhet och integritet finns även i de flesta företagskoncerner och offentliga organisationer.

Vidicue bygger på end-to-end-kryptering och autentisering, vilket innebär att identiteten hos alla deltagare bekräftas i ett virtuellt väntrum innan mötet inleds, något som minskar risken för intrång.

Processen är enkel och autentiseringen kommer från båda sidor, oavsett om det handlar om en läkare och patient, en kund eller en styrelseledamot, vilket ger dubbel trygghet.

Deltagaren får en länk där de laddar ner Vidicues mötesapp. Efter autentiseringen skickas gästen till ett virtuellt mötesrum, redo att kallas in i mötesrummet av värden som organiserat samtalet. Mötesrummet existerar bara under tiden samtalet pågår.

Lösningen, som är molnbaserad, är enkel att implementera i organisationen. Lika enkelt är det för den externa deltagaren, som kan använda vilken dator eller mobil enhet som helst. Lösningen fungerar med alla webbläsare och för mobila användare finns en särskilt utvecklad Vidicue-mobilapp.

– Den globala pandemin har helt ändrat hur vi lever och arbetar. Det har inte minst visat sig hur viktigt det är med en ny typ av videokonferenslösning. Idag kräver branscher med hög grad av reglering och stora organisationer lösningar som klarar tuffa krav på säkerhet och integritet, med bland annat avancerad kryptering och autentisering, säger Charlotte Berg, Compodiums VD.

– Många organisationer upptäcker nu att konventionella videokonferenslösningar varken lever upp till verksamhetskraven, eller de förväntningar på säkerhet och integritet som till exempel kunder och patienter har, fortsätter Charlotte.

– Vidicue är kostnadseffektiv och kan enkelt implementeras i organisationen, samtidigt som den ger total säkerhet och trygghet vid digitala videomöten, avslutar Charlotte.

Användningsområdena för säkra, krypterade och fullt autentiserade videokonferenser är många, men några exempel är:

• Medicinska, juridiska och finansiella konsultationer
  • Kundtjänst-förfrågningar
  • Virtuella styrelsemöten
  • Offentliga samråd med myndigheter

Snabbt växande marknad

Under första kvartalet 2020 genomförde bolaget en nyemission med avsikt att växa bolaget. Investeringen har snabbat på Compodiums lansering av Vidicue, samtidigt som företaget genomgår en omfattande internationell expansion i Sverige, Norden, Storbritannien, Europa, Mellanöstern och Afrika. Under resten av 2020 och 2021 planeras en utökning av organisationen, bland annat inom kundansvar, försäljning och teknik.

Videokonferensbranschen expanderar för närvarande mycket starkt. I mars 2019 beräknades branschen vara värd cirka 8 miljarder dollar, med en förväntad tillväxt på 12 procent till 14 miljarder dollar 2023*. COVID-19-pandemin har lett till att företag och konsumenter nu använder videokonferens i mycket högre grad än tidigare och marknaden växer därför extremt snabbt. Idag förväntas branschen vara värd 43 miljarder dollar redan 2022**.

För ytterligare information besök www.vidicue.com.

Om Compodium

Compodium grundades 1997 med missionen att leverera tillförlitliga, digitala samarbetslösningar för organisationer, företag och myndigheter. En av dem är bolagets flaggskeppsprodukt Vidicue - en säker, krypterad och autentiserad videokonferensplattform, såväl som tjänster inom global videoproduktion och streaming. Företaget har sitt huvudkontor i Sverige, med internationell verksamhet i Storbritannien, USA, Nederländerna, Grekland, Förenade Arabemiraten och Sydafrika.

Compodium levererar tillförlitliga och säkra premiumlösningar för enhetlig kommunikation, som hjälper företag och myndigheter samarbeta mer effektivt och uppnå högre produktivitet. Med en förstklassig kundtjänst och mer än tjugo års erfarenhet, hjälper Compodium sina kunder, bland annat några av de största organisationerna inom hälso -och sjukvård, teknologi, offentlig sektor och finansiella tjänster, att skapa möteskulturer som tar hänsyn till både människor och miljö. Compodium erbjuder dygnet-runt support, via flera globala supportcentra med tekniskt stöd på nio språk.

För ytterligare information gå till www.compodium.com

-ENDS-

*Frost & Sullivan, Global Video Conferencing Market Analysis, Forecast to 2023, januari 2019

**IDC, Worldwide Unified Communications and Collaboration Forecast, 2020–2024, maj 2020