Gå direkt till innehåll
Intresset för säkra videomöten stort bland landets kommuner och regioner vilket lett till flera nya ordrar till svenska Compodium.

Pressmeddelande -

Stort intresse för säkra digitala möten. Compodium levererar till ytterligare 20 kommuner och regioner

Stockholm, 9 december 2020 - Behovet av säkra digitala möten har ökat dramatiskt under året, inte minst bland landets kommuner och regioner. Nu meddelar Compodium International AB, ledande svensk leverantör av säkra och tillförlitliga digitala mötesplatser, att bolaget kommer att leverera sin säkra videomöteslösning Vidicue till ytterligare 20 kommuner och regioner. Avtalen är tecknade via Compodiums strategiska partners Inera (Digitalt Möte), Atea (Vidicue) och SecureAppbox (Säkra Videomöten) under fjärde kvartalet 2020.

Idag använder kommunerna främst lösningen inom socialtjänst, elevhälsa, medborgarstöd och för nämndmöten, men Vidicue kan även användas för säkra digitala möten, där sekretessbelagda uppgifter och känslig information tas upp, inom flertalet av kommunernas verksamhetsområden, som äldreomsorg, vårdomsorg, individ- och familjeomsorg och för politiska möten med mera.

Region Uppsala, den region som senast tecknat avtal, använder videoplattformen i mötet mellan verksamhet och medborgare exempelvis inom psykiatri, logopedi, barnmorskemottagning, funktionshinder och folktandvården, men den kan även användas i samverkan mellan regioner och kommuner, och inom politiken.

Digitaliseringen i samhället, kombinerat med den pågående pandemin, har drastiskt ökat kommunernas behov av att kunna hålla distansmöten, även för konfidentiella samtal där känsliga personuppgifter hanteras. För att säkerställa att användningen följer exempelvis offentlighets- och sekretesslagen, datahanteringslagen samt GDPR krävs lösningar med avancerad säkerhet och stark autentisering.

Compodiums lösning Vidicue har hög säkerhet med bland annat stark kryptering och avancerad autentisering, där varje inbjuden deltagare identifierar sig med en elektronisk autentiseringsmetod såsom BankID eller Freja eID+ innan mötet börjar. Den som organiserar mötet måste också autentisera sig med exempelvis SITHS e-legitimation eller BankID, vilket ger dubbel trygghet.

– Redan innan Covid-19 såg vi ett markant ökat intresse för vår lösning från kommuner och regioner, men pandemin har förstås drivit på efterfrågan ytterligare, säger Compodiums VD Charlotte Berg.

– Många fler än tidigare använder digitala möten och jag är övertygad om att efterfrågan kommer att finnas kvar även efter pandemin. Förutom nya kunder utökar våra befintliga kunder användningen och skalar upp tjänsten med fler mötesrum.

Vårt partnernätverk är drivkraften till att så många nu inser vikten av säkra videomöteslösningar där känslig information behandlas och våra partners är mycket viktiga för oss för att kunna hantera det stora intresset för Vidicue.

De kommuner och regioner som tecknat avtal med Compodium är:

Alingsås kommun

Östersunds kommun

Region Uppsala

Om Compodium

Compodium grundades 1997 med missionen att leverera tillförlitliga, digitala samarbetslösningar för organisationer, företag och myndigheter. En av dem är bolagets flaggskeppsprodukt Vidicue® - en säker, krypterad och autentiserad videokonferensplattform, såväl som tjänster inom global videoproduktion och streaming. Företaget har sitt huvudkontor i Sverige, med internationell verksamhet i Storbritannien, USA, Nederländerna, Grekland, Förenade Arabemiraten och Sydafrika.

För ytterligare information, besök www.compodium.com

Mediekontakt

Charlotte Berg, VD, Compodium

Epost: charlotte.berg@compodium.com

Helena Lidén, PR-konsult, JustPR

Epost: helena.liden@justpr.se

Om Compodium

Compodium grundades 1997 med missionen att leverera tillförlitliga, digitala samarbetslösningar för organisationer, företag och myndigheter. En av dem är bolagets flaggskeppsprodukt Vidicue - en säker, krypterad och autentiserad videokonferensplattform, såväl som tjänster inom global videoproduktion och streaming. Företaget har sitt huvudkontor i Sverige, med internationell verksamhet i Storbritannien, USA, Nederländerna, Grekland, Förenade Arabemiraten och Sydafrika.

Compodium levererar tillförlitliga och säkra premiumlösningar för enhetlig kommunikation, som hjälper företag och myndigheter samarbeta mer effektivt och uppnå högre produktivitet. Med en förstklassig kundtjänst och mer än tjugo års erfarenhet, hjälper Compodium sina kunder, bland annat några av de största organisationerna inom hälso -och sjukvård, teknologi, offentlig sektor och finansiella tjänster, att skapa möteskulturer som tar hänsyn till både människor och miljö. Compodium erbjuder dygnet-runt support, via flera globala supportcentra med tekniskt stöd på nio språk.

För ytterligare information gå till www.compodium.com