Planetväxlar i en klass för sig!

Planetväxlar i en klass för sig!

FAULHABERS nya GPT-serie erbjuder högre vridmoment, högre varvtal och högre verkningsgrad i mindre storlek.

GPT-serien finns i storlekarna 22, 32 och 42 mm i diameter och levererar toppvärden för moment och ingångsvarvtal. Jämfört med föregående modellserie har det kontinuerliga ingångsvarvtalet mer än dubblerats till över 10 000 rpm och intermittent upp till 20 000 rpm. Modellen 42GPT klarar en intermittent last på 25Nm trots sin kompakta längd på endast 71mm. Växellådorna är extremt robusta och klarar höga kontinuerliga och intermittenta laster, men även plötsliga abrupta lastförändringar.

Växellådorna kan fås i 1-, 2-, 3- eller 4-steg med jämn fördelning av utväxlingar. De individuellt optimerade växelstegen ger ett lågt totalt glapp och det stora totala antalet tillgängliga utväxlingar gör det möjligt att utnyttja motorns prestanda på bästa sätt, vilket ger en lösning som levererar högre moment, högre varvtal och en högre verkningsgrad.

Serien är skapad för krävande applikationer som till exempel inspektions- och monteringsrobotar, produktion- och laboratorieautomatisering och kan kombineras med ett stort antal av FAULHABERS utbud av motorer. Speciellt bra passar den ihop med den nya platta BXT-motorn när en mycket liten och kompakt lösning är nödvändig.