Svenska techbolaget Comprado: ”Vi har skapat Eniro 2.0”

Att Eniro haft problem länge är väl känt. Mindre välkänt är att Stockholms-baserade techbolaget Comprado nyligen tagit upp kampen om lokala sökningar. Det hemliga vapnet – en ny och, enligt bolaget, världsunik sökmotor.

Istället för att användaren söker efter verksamheter i närheten så kan hon söka direkt efter den önskade produkten eller tjänsten. Det sparar användaren tid och möda eftersom hon inte längre behöver gå omvägen via själva verksamheten, enligt Comprado:s VD Frederik Marqvard.

– Det finns ett stort behov av en komplett, digital sök- och jämförelsetjänst för detaljhandeln på stan. Det vill säga Comprado. Idag är det en världsunik tjänst, men vi tror att det kommer bli ett lika självklart verktyg för handeln på stan som prisjämförelsetjänsterna är för E-handeln, säger Frederik Marqvard.

I Comprado kan användaren söka på vad hon är ute efter, t.ex. ”Massage 60 min”, ”Däckbyte”, ”Kemtvätt 5 skjortor”, ”Ceasarsallad”, ”Middag” eller ”iPhone 6S”. Comprado visar med andra ord upp specifika produkter och tjänster i både sin kart- och listvy. Detta istället för att visa upp verksamheterna med kontaktuppgifter på det sätt som t.ex. Eniro eller Google gör.

Utöver träffar på specifika produkter och tjänster visar Comprado även upp priser, betyg och avstånd till alla återförsäljare i närheten av användaren. Användaren kan välja att sortera efter pris, avstånd, betyg eller nästa lediga tid. Flera saker, som restaurangbord, skönhetstjänster och tjänster från bilverkstäder, kan bokas direkt i Comprado.

– Tack vare att Sverige kommit så långt i digitaliseringen har vi redan över en halv miljon produkter och tjänster i vår sökmotor, över hela landet. Comprado har en helt ny användarupplevelse och siktar på att bli den ledande jämförelsetjänsten för handeln på stan, både i Sverige och internationellt. Vi har skapat ett Eniro 2.0, skulle man kanske kunna säga, avslutar Frederik Marqvard.

Tjänsten finns på www.comprado.se