700 000 kunder betalar fortfarande 20-25 % mer…

700 000 kunder betalar fortfarande 20-25 % mer…

…än de som har valt ett elbolag rapporterade Energimarknadsinspektionen (Ei) till regeringen i rapporten ”Avtal och information till anvisade kunder – en uppföljning till regeringen”.

Det går åt rätt håll

I jämförelse med förra året har andelen kunder med anvisningsavtal/tillsvidareavtal sjunkit med 1,6 procentenheter till 15,45 procent. Men det är alltså fortfarande cirka 700 000 kunder som har ett dyrt avtal helt i onödan.

Ett samtal är allt som krävs

Om du är osäker på vilket avtal du har – ta fram senaste räkningen och ring ditt elbolag eller oss. Har du ett anvisningsavtal/tillsvidareavtal behöver du bara be om ett rörligt avtal och du har direkt sparat runt 25 procent.

Passa på att jämföra ditt elbolag

Jämför priset du får från ditt elbolag mot andra elbolag när du ändå har tagit fram räkningen. Just nu i vår jämförelse (elområde 3, villa):

• Lägst pris rörligt: 76,16 öre/kWh
  • Högst pris rörligt: 87,28 öre/kWh

Med en förbrukning på 20 000 kWh per år kan du spara 2000 kronor just nu. När kylan kommer och priset går upp går även din möjliga besparing upp.

Prisskillnaderna mellan anvisningsavtal och andra avtal är fortsatt stora

I genomsnitt betalar anvisade kunder 20-25 procent mer per kWh är kunder med rörligt eller fast avtal. För genomsnittsvillan betyder det en helt onödig avgift på mellan 3000-4000 kronor per år.

De flesta hamnar i dessa dyraavtal vid flytt

Ei:s uppföljning visar att många företag inte följer Svensk Energis rekommendationer gällande information om anvisade avtal.”Vi skulle vilja ha en lagstiftning som säkerställer att anvisade elkunder får enhetlig och tydlig information”, säger Sara Sundberg, avdelningschef på Ei:s avdelning Konsumenträtt.

Här kan du se skillnaden mellan ett tillsvidareavtal och avtal med 1 års bindningstid hos Fortum, E.ON och Vattenfall >>

Orginalartikel hos Compricer: 700 000 kunder betalar fortfarande 20-25 & mer...