80 000 kronor i elräkning helt i onödan!

80 000 kronor i elräkning helt i onödan!

Gymmet betalade över 80 000 kronor i elräkning helt i onödan

En av fem (780 000 personer) sitter fortfarande med ett tillsvidareavtal som i snitt är 30 procent dyrare än vanliga avtal. Och betalar alldeles för mycket. Enligt Energimarknadsinspektionen förlorade elkunder över 800 miljoner kronor på dessa avtal förra vintern.

En ägare av ett gym i Stockholm som min kollega hjälpte idag har i drygt två år haft ett tillsvidareavtal där han har betalat runt 120 öre/kWh. Nu har han tecknat ett avtal där kostnaden ligger runt 70 öre/kWh istället. Med hans förbrukning på 85 000 kWh per år kommer han nu att spara över 40 000 kronor per år. Bra besparing på ett samtal!

Elbolagen borde ta bort tillsvidareavtalen!

Att dessa avtal fortfarande existerar ger energibranschen ett dåligt rykte. Att ge kunderna ett rörligt avtal istället borde vara en självklarhet. Enligt Energimarknadsinspektionen har nästan tio procent av energibolagen övergett tillsvidareavtalen. Stor eloge till dem. Nu är det dags för uppryckning för resten!

Du kan ha ett tillsvidareavtal:

• Om du t.ex. flyttar och inte väljer och tecknar ett avtal själv

• Om ditt bundna elavtal har gått ut och du inte gjort något nytt val

Bästa sättet att ta reda på vilket avtal du har är att ringa ditt elbolag. Och visar det sig att du har ett tillsvidareavtal vet du vad du ska göra: Teckna ett avtal! Det kan bli ditt mest lukrativa samtal på länge.