93 procent av oss är underförsäkrade!

93 procent av oss är underförsäkrade!

Att bli arbetslös är den situation som vi svenskar anser skulle påverka vår ekonomi mest negativt enligt en undersökning av JobbGarant. Enligt TCO är det endast 7 procent av oss som idag får 80 procent av vår lön vid arbetslöshet. 93 procent av oss är alltså underförsäkrade. Är man van vid en högre lön kan ett inkomstbortfall vara väldigt tungt med tanke på att högre inkomster ofta föder större fasta utgifter.

Hur mycket ersätter a-kassan?

Är vi medlemmar i arbetslöshetskassan (a-kassan) får vi vid arbetslöshet en grundersättning på 80 procent av vår lön – upp till 18 700 kronor i månaden vilket ger cirka 11 000 kronor kvar att leva på efter skatt.

Att ha en inkomstförsäkring kan betyda skillnaden mellan att t.ex. kunna bo kvar i sitt hus och att tvingas flytta vid en eventuell arbetslöshet.

Vad är en inkomstförsäkring?

Inkomstförsäkringen kompletterar a-kassan och ger ekonomisk ersättning vid ofrivillig arbetslöshet. Du kan få 80 procent av din fulla lön så länge den inte överstiger 80 000 kronor/månad före skatt. Vissa försäkringsbolag ersätter 80 % av din lön upp till 160 000 kronor/månad. För att teckna försäkringen krävs det att man är mantalsskriven och bosatt i Sverige, att man har fyllt 18 år men inte 64 år, att man är tillsvidareanställd och att man är med i a-kassan.

Ett exempel visar att om du tjänar 30 000 kronor i månaden så får du, med en inkomstförsäkring, cirka 6 400 kronor mer i ersättning utöver a-kassans ersättning efter schablonskatteavdrag på 30 procent.

Hur länge får man ersättning och vad är kvalifikationstid?

”Det är viktigt att tänka på att försäkra rätt belopp, att känna till hur lång kvalifikationstiden är, att det finns en karenstid på försäkringen och hur länge ersättningen maximalt kan utbetalas” säger Philippe Suhard, försäkringsansvarig på Compricer.

Kvalifikationstid för inkomstförsäkringar innebär att du t.ex. inte får ersättning om du varslas inom 12 månader från och med det att du tecknar din försäkring.

”Det finns även stora skillnader i ersättningstid, som kan variera från mellan 100 dagar upp till hela a-kasseperioden, som är viktigt att vara medveten om när man tecknar en inkomstförsäkring” avslutar Philippe.

Mer om inkomstförsäkring: Inkomstförsäkring – hitta rätt idag!

Originalartikel hos Compricer: 93 procent av oss är underförsäkrade!