Årets fattigaste helg infaller snart! Så här gör du för att överleva.

Årets fattigaste helg infaller snart! Så här gör du för att överleva.

Helgen innan löning i januari är allmänt känd för att vara årets fattigaste helg. Kostnader för julklappar, resor och nyårsfirande blir ofta högre än vad vi hade planerat. De flesta hushåll klarar sig bra i januari men förde som lever med små marginaler kan få det extra tufft efter helgerna. På lång sikt kan dock alla göra något. Planering, disciplin och att över tid bygga en buffert kan göra att en eventuell januariångest byts ut mot glädje över att det nu blir ljusare och ljusare för varje dag.

Hur överlever man denna månad om bankkontot står nära noll?

• Ställ bilen om du kan och gå och/eller åk kommunalt.
  • Rensa frysen och laga matlåda på julens rester.
  • Skjut upp alla utgifter som du kan skjuta upp men se till att du betalar dina räkningar i tid. Ansök om dispens om du behöver för att slippa förseningsavgifter.
  • Stoppa tillfälligt överföringar till sparande.
  • Undersök möjligheten till att få en månad amorteringsfritt på lånen.
  • Rensa hemma och sälj second hand.
  • Bjud in vänner på knytkalas.
  • Utnyttja gratisaktiviteter såsom prova-på-träna på gymmen och låna böcker och filmer på biblioteket.

Vad gör man om man riktigt sitter i klistret?

• Pantbanken. Guld, musikinstrument och mycket annat går bra att pantsätta.
  • Ta ett privatlån. Försök undvika SMS-lån som ofta har en väldigt hög ränta och försök att betala tillbaka lånet du tar så fort du kan.
Vad kan man göra inför nästa år?
  • Gör en budget. Planera i god tid innan jul och nyår.
  • Organisera ett månadssparande. Spar några hundralappar i månaden så är du bättre rustad när julen kommer. För det gör den – varje år.
  • Gå igenom dina fasta utgifter. Betalar du för något du inte behöver? Har du förhandlat ditt bolån? Har du jämfört dina försäkringar?
  • Betala räkningar i god tid i december. Då är det lättare att se hur mycket pengar det blir över för jul och nyårsfirande.