Är du förberedd på att leva på 30 % av inkomsten när du slutar jobba?

Är du förberedd på att leva på 30 % av inkomsten när du slutar jobba?

Inte? Se då till att du får tjänstepension från jobbet!

Katarina Wiberg, pensionsrådgivare på SPP och expert i Compricers Expertpanel, skriver i en krönika om vikten av tjänstepension.

Krönika: Bli inte som Sappe i Solsidan

Loggar du ibland in på LinkedIn för att se om det dyker upp något intressant jobb? Det kanske inte rör sig om någon seriös jakt där du uppmuntrar dina kompisar i drevet att skicka det ena tipset efter det andra, men att sondera terrängen skadar knappast. Roligare arbetsuppgifter, mer ansvar eller bara en högre lön skulle kanske inte skada om det dök upp under näsan.

Jag vågar gissa att många tänker så. Jag vågar också gissa att extremt få har pension i åtanke när de sitter där och scrollar runt mellan olika arbetsgivare. Alla som jobbar vitt har ju pension från staten, och betalar skatt gör ju som tur är de flesta. Men många saknar tjänstepension, det vill säga pension som din arbetsgivare betalar in. Ungefär 1 av 10 som jobbar närmare bestämt. Det betyder alltså att två i varje skolklass blir utan tjänstepension när de kommer ut i arbetslivet.

Ofta rör det sig om anställda i nya mindre företag inom PR-, reklam- och konsultbranschen. Fokus i jobbsökandet ligger då hellre på andra attribut, trots att pensionsbranschen desperat ropar ut vikten av tjänstepensionen. Till och med Tjänstepensionens dag har utlysts. Inte helt förvånande lockar Kanelbullens dag mer. Hur viktig tjänstepensionen än är verkar det förbli en lågintresseprodukt fram tills den dag vi behöver den. Då blir den desto mer intressant …!

För många kommer den totala pensionen utgöra ungefär hälften till två tredjedelar av den tidigare inkomsten. Men saknar du tjänstepension kan pensionen bli betydligt lägre, ungefär 30 procent av inkomsten.

TV-programmet Solsidan visade ett avsnitt med karaktärerna Mickan och Lussan som ska hitta rätt personal till sin skönhetssalong. Helst vill de ha en person som kan göra allt inom hår, hud, naglar och massage utan att bry sig om kollektivavtal. När de träffar Sappe som har noll koll på det senare vankas anställning! (Här ska det tilläggas att det finns många företag som saknar kollektivavtal och ändå betalar in tjänstepension till sina anställda. Det viktiga är att du kollar upp det, för ansvaret ligger då bara hos dig själv.)

Tyvärr är många som Sappe och tänker varken på kollektivavtal eller på tjänstepension. Det är inte så konstigt eftersom många arbetsgivare inte informerar om tjänstepension, trots att fler borde lyfta det som en förmån. Men återigen, intresset från de som söker jobb finns ofta ändå inte där.

Så, snälla ni – bli inte som Sappe. Fråga, fråga, fråga! Om du inte får tjänstepension ska du få en högre lön så att du kan göra avsättningar själv. För förhoppningsvis har du ett långt och härligt liv framför dig den dag du slutar arbeta. Och att leva länge är tyvärr inte gratis.

Katarina Wiberg, Pensionsrådgivare SPP