Är verkligen Investerings-sparkontot (ISK) bra i alla lägen?

Är verkligen Investerings-sparkontot (ISK) bra i alla lägen?

Den frågan ställde jag mig häromdagen när jag diskuterade pensionssparande med en kund. Om man gör en engångsinsättning och sen väntar 30 år tills pengarna ska användas är då ISK, jämfört med depå, verkligen rätt väg att gå?

När avdragsrätten för privat pensionssparande tas bort kommer många att flytta sitt sparande till en ISK. Och då blir frågan: Är ISK bra om du sparar långsiktigt? Och hur fungerar det med kontanter på kontot?

Så här skattar du i en ISK

I en vanlig aktiedepå får du skatta 30 procent av vinsten när du säljer dina fonder eller aktier. I en ISK betalar du ingen skatt vid försäljning, däremot betalar du en Schablonskatt varje år.

Under 2014 betalar du 0,627 procent i skatt på innehavet i din ISK. Skatten bestäms genom att räkna ut kapitalunderlaget på ditt konto, dvs. det totala värdet (=värdet vid ingången på varje kvartal inklusive insättningar du gjort under kvartalet). Kapitalunderlagen multipliceras med statslåneräntan (2,09 %) vilket blir Schablonintäkten. Den beskattas sedan som inkomst av kapital, alltså med 30 %.

Är ISK bra om du sparar långsiktigt? Vad ger högst avkastning dvs. minst skatt?

För att få ett bra räkneexempel vände jag mig till Günther Mårder och bad om hjälp:

Förutsättningar:

• Engångsinsättning 100 000 kronor
  • Årlig värdestegring 7 %
  • Tidshorisont 30 år
  • Statslåneränta 2,09 %

Resultatet: ISK är helt klart att föredra!

Upp till en statslåneränta om 5,08 procent är ISK bättre än depå

Eftersom vi inte kan förutse framtida Statslåneräntan som ligger till grund för schablonskatten så är det svårt att veta om det alltid kommer att vara bättre med ISK. Upp till en statslåneränta på 5,08 procent under alla 30 år i exemplet ovan är ISK bättre än en depå med 30 procents skatt på vinsten, enligt Günthers uträkning.

Kontanter på Investerinssparkontot?

Eftersom du skattar på det totala värdet i din ISK är det inte att föredra att ha kontanter på kontot. Tänk på detta i utdelningstider. Eftersom du får skatta även på den del av kapitalet som är kontant på kontot är det bäst att återinvestera dessa. Eller plocka ut pengarna och spara dem på ett sparkonto med bra ränta.

Mer information om Investeringssparkontot: skatteverket.se

Orginalartikel hos Compricer: Är verkligen Investerinssparkontot bra i alla lägen?