Bäst genomsnittlig prutmån: Danske Bank. Lägst snittränta: MittBolån

Bäst genomsnittlig prutmån: Danske Bank. Lägst snittränta: MittBolån

Snitträntorna på bolån för årets första månad är redovisade och de visar att bankerna har höjt sina räntor något, i genomsnitt, senaste månaden. Men det finns stora skillnader mellan bankerna.

Genomsnittsräntan för rörliga lån har höjts av samtliga banker med undantag för Skandiabanken som har en oförändrad genomsnittränta och SEB som har sänkt räntan något. Tittar vi på längre bindningstid så skiljer det betydligt mer mellan bankerna. SEBs snitträntor har t.ex. sänkts med 0,12 procentenheter för bundna lån på 3 år samtidigt som Länsförsäkringars snitträntor på 3 år har höjts med 0,08 procentenheter mellan december och januari.

Snitträntan skiljer sig stort mellan bankerna

I januari redovisade MittBolån lägst snittränta på 1,39 procent samtidigt som Länsförsäkringar redovisade högst snittränta på 1,71 procent.

I snitt prutar vi 0,28 procentenheter på våra bolån enligt Claes Hemberg, Sparekonom på Avanza Bank. Det är något sämre än förra våren då snitträntorna började redovisas. ”Räntorna är låga och billiga just nu. När räntorna stiger kommer fler tvingas bry sig. Men börja redan i dag då snittprutaren nu tjänar 5 600 kronor per år”, säger Claes Hemberg till Aftonbladet.

Den genomsnittliga prutmånen skiljer sig bland annat på grund av olika listräntor

Bäst genomsnittlig prutmån på rörliga lån erbjuder Danske Bank med 0,5 procentenheter, följt av SEB med 0,48 procentenheter och Skandiabanken med 0,46 procentenheter. Danske banks snittränta (rörligt) ligger på 1,49 procent, SEBs på 1,52 procent och Skandiabankens på 1,50 procent. Sämst genomsnittlig prutmån har SBAB för rörliga lån (0,1 procentenheter) vilket beror på, i alla fall delvis, att de har en låg listränta (1,69 %). MittBolån har också en relativt låg genomsnittlig prutmån (0,39 procentenheter) delvis på grund av låg listränta (1,69 %). I januari låg SBABs genomsnittränta på 1,59 procent och MittBolåns genomsnittränta på 1,39 procent.

Gå till flera banker – snittprutaren tjänar 5 600 kronor per år!

Som ni ser skiljer det mycket mellan bankerna och alla tjänar på att fråga runt hos flera banker. Ta reda på bankens snittränta och börja med att be om en ränta lägre än snittet. Får du nej är det upp till banken att berätta för dig varför du inte får den räntan. Gå sen med bästa budet tillbaka till de andra bankerna. Det tar lite tid men lyckas du kan det bli en riktigt bra timpenning.

Lycka till!

Här ser ni snitträntor och listräntor alla bindningstider