Bankernas vinster går upp samtidigt som räntan på bolånen går ner

Bankernas vinster går upp samtidigt som räntan på bolånen går ner

Bankerna marginaler ökar och ligger på rekordnivåer. Samtidigt har vi låga bolåneräntor som under april har sjunkit ytterligare. Intresset för att binda sina lån ökar och binder du lånet på ett eller två år så får du lägre ränta, i snitt, än om du väljer rörligt.

Prognosen visar på fortsatt låg ränta fram till slutet av 2014
Räntan på bolånen har fortsatt att sjunka. Riksbanken beslutade den 17 april att behålla reporäntan, den ränta som bankerna kan låna eller placera till i Riksbanken, kvar på 1 procent. Räntebana, som är Riksbankens prognos för den framtida räntan, ändrades samtidigt. Enligt räntebanan förväntas reporäntan höjas andra halvåret 2014 vilket är ett år senare än i tidigare prognos.

Bolåneräntorna fortsätter att sjunka
I och med den ändrade räntebanan så fortsätter bolåneräntorna att sjunka, framförallt de med längre bindningstider. Under april sjönk de rörliga bolånen marginellt samtidigt som bolånen med ett, tre och fem års bindningstid i snitt sjönk med 0,08, 0,12 och 0,18 procent.

Bäst listränta (8/5 2013) erbjuder Bättre bolån. Deras tremånadersränta ligger på 2,95 procent och treårsräntan ligger på 3,03 procent för ett lånebelopp på 200 000 kronor.

Intresset för att binda lånen har ökat
Bolån med rörliga räntor är fortfarande populärast bland bolånetagarna även om intresset för bundna lån har ökat. Under april var det 58 procent som sökte på rörliga bolån på compricer.se och 42 procent som sökte på bolån med fasta räntor. Att binda fem år var populärast av bindningstiderna följt av tre år, två år och ett år.

Bankernas marginaler fortsätter att öka
Bankernas finansieringskostnader har minskat med mer än vad utlåningsräntan har gjort vilket gör att bankernas marginaler fortsätter att öka. Sista april låg bankernas marginal, skillnad mellan Stibor tre månader och bankernas tremånadersränta på 1,76 procent. Stibor är referensräntan som bankerna använder för att låna av varandra.

Originalartikel hos Compricer: Bankernas vinster går upp samtidigt som räntan på bolånen går ner