Barmark i Stockholm men snö på fjället? Hög tid att se över din försäkring!

Barmark i Stockholm men snö på fjället? Hög tid att se över din försäkring!

Börjar det bli dags att ta fram snöskotern? Glöm då inte att ställa på skotern och säkerställa att du har en giltig försäkring!

Hur fungerar en snöskoterförsäkring?

En snöskoterförsäkring fungerar i princip som en bilförsäkring. Det är obligatoriskt med en trafikförsäkring och du kan välja mellan att också ha en halvförsäkring eller en helförsäkring. Många försäkringsbolag låter dig välja om försäkringen ska vara en helårsförsäkring eller en avställningsbar försäkring.

• Trafikförsäkring måste du ha enligt lag. Den ersätter dig och dina passagerare om ni råkar ut för en trafikolycka. Om du krockar med någon ersätts även skador du orsakar på andra personer, andra fordon eller saker.
  • I halvförsäkringen ingår trafikförsäkring och försäkring mot stöld, brand, rättskydd, räddning, maskin, glasruteskador och krisbehandling.
  • Med en helförsäkring får du, förutom det som ingår i halvförsäkringen, också en vagnskadeförsäkring. Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din snöskoter om du krockar eller skadar skotern genom en olyckshändelse. Försäkringen täcker också skadegörelse.

Vad påverkar priset?

Priset är, som när det gäller motorcyklar, ofta kopplat till storlek på motorn och viktklass. Vilken ålder föraren har är också en viktig parameter.

Vem får köra snöskoter?

Du måste vara minst 16 år gammal och ha ett förarbevis för snöskoter eller terrängskoter, utfärdat före 1/10 2009, för att få köra snöskoter. Har du ett traktorkort eller körkort utfärdat första gången innan år 2000 får du också köra snöskoter.

Var får du köra snöskoter?

Körning med snöskoter i snötäckt terräng är i grunden tillåten men det finns vissa begränsningar i t.ex. nationalparker, naturreservat och i skidanläggningsnedfarter eller i anslutning till dessa.
Mer information om var du får köra snöskoter och vem som får köra snöskoter finns på Nationella Snöskoterrrådets hemsida

Vill du ha hjälp med att hitta den bästa snöskoterförsäkringen?

Ring oss på 08-5000 2000 eller fyll i dina uppgifter här så letar vi upp den bästa snöskoterförsäkringen till dig, ringer upp dig och hjälper dig att teckna försäkringen om du önskar.

Snöskoterförsäkring – hitta bäst här!

Originalartikel hos Compricer: Barmark i Stockholm men snö på fjället? Hög tid att se över din försäkring!