Bind ditt elavtal när det är billigt att binda!

Bind ditt elavtal när det är billigt att binda!

I sommar har vi haft extremt låga elpriser och det har till och med pratats om möjliga negativa elpriser. Under juli låg spotpriset (dvs. det dagliga pris som sätts på el på den nordiska elbörsen) på 9 öre/kWh.

Vi börjar glömma ”skräckåret”

Under ”Skräckåret” 2010 låg spotpriset på 93 öre/kWh i februari till följd av bland annat en kall vinter. Vilka priser vi kommer att få se i vinter kan vi endast gissa och experterna tror på liknande priser som förra året dvs. runt 27 öre/kWh.

Lockande att inte binda

Med de låga elpriser vi har idag är det lockande att inte binda sitt elavtal. Under sommaren var det cirka 30 procent som band vilket kan jämföras med närmare 70 procent år 2013 och närmare 50 procent förra året.

Bind när priset är lågt

Bor man i en villa och har en relativt hög elförbrukning kan ett bundet avtal vara skönt om man vill slippa oroa sig för höga elkostnader. Man kan se det lite som en försäkring. Man betalar en premie nu för att försäkra sig mot stora prisökningar när kylan kommer.

När man ska binda är den ständiga frågan och våra siffror visar på att vi ofta binder våra elavtal när priserna för bundna avtal går upp (se diagram). Lite som de flesta av oss agerar på börsen – vi säljer när det går ner. Men att tajma elmarknaden är nog lika svårt som att tajma börsens upp och nedgångar. Så bestämd dig för vad som passar dig och din ekonomiska situation och följ din plan. Det brukar fungera bäst.