Blodpudding eller löjromstoast?

Blodpudding eller löjromstoast?

En gång per år kommer en orange påminnelse om livet som pensionär, och den gör det bokstavligt talat som ett brev på posten. Ta reda på vad du får varje månad som pensionär, utöver det som står i det orange kuvertet, och om du behöver kompletteringsspara för att ha råd med just dina drömmar. What's your magic number?

Under årets tre första månader får över 7 miljoner svenskar motta sitt orange kuvert från Pensionsmyndigheten. Känslorna det förmedlar är inte alltid helt positiva – ska man på nytt se sig besegrad eller för en gångs skull engagera sig på riktigt? Här får du tre enkla tips som med minimalt engagemang ger maximal utdelning. Framförallt behöver du inte vänta på kuvertet för att komma igång!

1. Skaffa dig en helhetsbild över din pension
”Orange is the new black” gäller inte för pensionskuvertet – registrera dig på minpension.se och logga in när du vill. Det är helt gratis och ger dig en god möjlighet att särskilja pensionens olika delar. I det orange kuvertet kan du endast se den allmänna pensionen, men 9 av 10 får också pension från sin arbetsgivare. Minpension.se uppdateras löpande med din intjänande pension, både från staten och från arbetsgivaren. Du kan enkelt logga in med bland annat Mobilt BankID. Din allmänna pension ser du direkt när du har registrerat dig. Pensionsbolagens uppgifter ser du normalt efter fem till tio minuter.

2. Ta fram ditt magic number – Vad kommer du totalt få i månaden som pensionär?
På minpension.se kan du på ”Mina sidor” se din pensionsprognos som visar den samlade bilden av din pension från olika håll och hur dina förutsättningar ser ut. Där kan du mata in din lön och när du planerar att gå i pension. Du kan också experimentera och se vad en lönehöjning skulle innebära för pensionen. Kanske behöver du komplettera med ett sparande för att få råd med dina drömmar?

3. Du har makt att påverka, troligtvis mer än du tror
När du handlar mat, tjänster och kläder tänker du kanske ibland på vilka företag och organisationer du stödjer. Borde inte samma sak gälla för ditt sparande? De företag som är rustade för att möta en hållbar framtid är de som med stor sannolikhet blir framtidens vinnare. Så ställ krav och se till att du investerar hållbart, både för plånbokens och framtida generationers skull!

Katarina Wiberg, SPP

Ps Ska du snart gå i pension? I vår webbaserade kurs ger vi dig handfasta tips för hur du ska få en översikt och kunna gå i pension på bästa sätt. Kursen hittar du här >>