Dags att se över båtförsäkringen!

Dags att se över båtförsäkringen!

Vi går mot ljusare och varmare tider även om snön kommer på återbesök mest hela tiden även i mellersta och södra Sverige. Mässan Allt för Sjön rullar i Stockholm just nu och intresset för båtar är stort.

Fler utställare och större montrar

Intresset visar på att båtbranschen är på väg tillbaka efter flera tuffa år. ”Utställarna visar mer av sitt sortiment och fler modeller och gasar på”, säger mässans projektchef Hanse Thorslund. Mässan fortsätter fram till söndag (13/3) på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Försäkra din båt rätt!

Har du en båt eller är du på väg att införskaffa en är försäkringen viktig – och det finns stora skillnader i både pris och innehåll. I vår jämförelse får du betala mellan:
3 703 och 5 138 kronor för att försäkra en Bavaria 32 (segelbåt) i Stockholm

8 955-12 401 kronor för att försäkra en Aquador 26DC (motorbåt) på Västkusten

6 634 – 10 256 kronor för att försäkra en Uttern T57 (motorbåt) i Stockholm

4 092 – 5 298 kronor för att försäkra en Yamaha VX Cruiser (vattenskoter) på Västkusten

Stora skillnader i erbjuden premie

Prisskillnaderna beror bland annat på vilken skadestatistik de olika försäkringsbolagen har. De många riskkomponenter som finns inom båtförsäkring som t.ex. stöldsäkerhet, sjösäkerhet, vilken hamn båten ligger i, medlemskap i båtklubb, vad båten används för och hur den förvaras påverkar också priset på olika sätt hos olika bolag.

Var uppmärksam på olika villkor och tillägg

Precis som med bil- och hemförsäkring så varierar villkoren mellan olika båtförsäkringarna. Fundera på vad du behöver för din båt och jämför sedan bolagen mot varandra både när det kommer till pris och innehåll/villkor.

Vår jämförelse

Vi har jämfört 5 motorbåtar, en segelbåt och en vattenskoter. Bolagen vi har jämfört är Alandia, Atlantica, Länsförsäkringar, Svedea och Svenska sjö. Länsförsäkringar och Svenska Sjö försäkrar inte vattenskotrar och är inte med i den jämförelsen. Hos vissa bolag ingår maskinskada första året liksom att skydd för båt som ligger i vatten under vintermånaderna ingår hos vissa. Även Allrisk är ett tillägg som ingår hos vissa bolag. Självrisk har satts till 5 000 kronor. Inga rabatter (utöver klass 3 låsning) är med i beräkningarna. Vi har jämfört båtarna i hamnar i Stockholm och på Västkusten.

Här kan du se jämförelsen