De mindre bankerna sänker räntan. Storbankerna höjer.

De mindre bankerna sänker räntan. Storbankerna höjer.

Snitträntorna på rörliga bolån under året (maj-november) visar på en genomsnittlig sänkning på 0,05 procentenheter. 3 av 4 storbanker har höjt sin rörliga bolåneränta samtidigt som 7 av 8 av de mindre bankerna har sänkt räntan.

Sedan i maj i år har storbankerna höjt sina rörliga bostadsräntor med 0,05 procentenheter

Samtidigt har de mindre bankerna sänkt sina rörliga räntor med 0,09 procentenheter. Reporäntan har sänkts under samma tid med 0,1 procentenheter från -0,25 procent till -0,35 procent.

Av storbankerna har Swedbank lägst genomsnittlig ränta

Swedbanks snittränta (rörlig) låg i november på 1,51 procent vilket är lägst av storbankerna. Samtidigt ligger Swedbanks listränta på 1,97 procent. Förhandlar du inte på ditt lån riskerar du alltså att betala listräntan istället för snitträntan. Har du ett lån på två miljoner betyder det att du betalar 9 200 kronor mer om året, 6 440 kronor efter ränteavdrag.

Högst snittränta hade Länsförsäkringar i november med 1,75 procent. Lägst snittränta redovisade MittBolån (1,33 %) följt av Ålandsbanken (1,38 %).

Pressen minskar på Riksbanken inför nästa veckas räntebesked

Riksbankens inflationsmål på två procent är fortfarande långt borta även om det finns en tendens till inflation. Kronkursen är viktig för inflationen där svagare krona förhoppningsvis ger högre inflation. Under november har kronan försvagats mot US dollarn pga. den förväntade räntehöjningen i USA den 16 december. Det var 21 år sedan Federal Reserve höjde styrräntan och enligt Wall Street Journals enkät bland ekonomer är sannolikheten för en höjning 92 procent inför mötet.

Kronan försvagades också i förra veckan när Europeiska centralbanken (ECB) sänkte sin inlåningsränta med 0,1 procentenhet vilket var mindre än förväntat.

Anna Öster, chefsekonom på Länsförsäkringar och Nordeas chefsekonom Annika Winsth är överens om att pressen på Riksbanken att sänka reporäntan den 14 december har minskat i och med ECB räntebesked i förra veckan. Dock tror en del experter fortfarande på en sänkning av Reporäntan till -0,45 procent i nästa vecka.

Hur Riksbanken väljer att göra vet vi klockan 9:30 på tisdag nästa vecka (15/12).