Du får sämre avkastning på dyra fonder!

Billigare fonder levererar bättre avkastning än dyra visar undersökningar från tidningarna Aktiespararna och Affärsvärlden.

I förra nyhetsbrevet skrev vi om vikten av att se över sina avgifter när man pensionssparar (till artikeln). Vi skrev också om att hög avkastning är viktigt att ta hänsyn till när vi väljer vem eller vilka som ska förvalta vår pension. Studier visar dock att även om fonder med höga avgifter ibland avkastar bättre än fonder med låga avgifter så tar avgifterna ut den eventuellt bättre avkastningen, vilket resulterar i sämre pension i slutändan.

För att se om detta är sant tar vi hjälp av en jämförelse som tidningen aktiespararen har gjort. De jämförde de dyraste och billigaste Sverigefonderna just nu och jämförde avkastning de senaste tre åren.

Resultatet: Det fanns ingen positiv korrelation mellan fondavgiften och avkastning.

Genomsnittlig avkastning på tre år för de 10 Sverigefonder med högst avgift i jämförelsen låg på 79,5 procent. För de 10 Sverigefonder med lägst avgift låg den genomsnittliga avkastningen på 91,2 procent.
De tre fonder som levererade bäst avkastning i undersökningen var ifrån gruppen med högst avgifter och gav en avkastning på 106 procent, 98 procent och 100 procent på tre år. Samtidigt levererade gruppen med hög avgift även det tre sämst avkastande fonderna med en avkastning på 26 procent, 62 procent och 69 procent på tre år.

Även Affärsvärldens undersökning fann att de billigaste fonderna levererade bäst avkastning

Affärsvärlden gjorde nyligen en liknande undersökning där de jämförde 47 svenska småbolagsfonder och 81 Sverigefonder. Resultatet var även här tydligt: det fanns ingen positiv korrelation mellan fondavgift och avkastning. Tvärtom; både på ett och fem års sikt avkastade den billigaste hälften av fonderna i undersökningen något mer än snittet både för Sverige- och småbolagsfonderna.

Läs mer om pension och jämför