Dubbelt så dyr bilförsäkring för unga

Dubbelt så dyr bilförsäkring för unga

Skadestatistik visar att unga män råkar ut för fler bilolyckor än andra grupper av bilförare. År 2012 blev det olagligt för försäkringsbolagen att sätta sina premier baserat på kön. Dock är det fortfarande helt okej för dem att sätta dyrare premier på försäkringar för yngre förare.

För att undersöka om det är dyrare för unga att försäkra sin bil tog vi fram offerter från 13 försäkringsbolag och jämförde premierna för 12 personer i olika åldrar, kvinnor och män. Alla personer i jämförelse bor i en bostadsrätt på samma gata i centrala Stockholm, kör 1500 - 2000 mil/år och parkerar på gatan. Bilen som jämförs i alla exempel är en Volvo S60, från 2011.

Resultatet visar att det är dyrast att försäkra sin bil när man är ung. Mer än dubbelt så dyrt faktiskt. Det verkar också som om yngre män får betala mer för sin försäkring än jämnåriga kvinnor men skillnaden kan bero på andra saker än kön (antal år med körkort tex). Premierna verkar sedan sjunka ju äldre man blir fram till 50 års åldern då priset planar ut.

Premiespann för offerter i undersökningen:

Man 72 år: 6 876 – 11 403 kronor
Kvinna 71 år: 6 720 – 11 170 kronor

Man 63 år: 6 648 – 10 956 kronor
Kvinna 63 år: 6 468 – 10 650 kronor

Man 53 år: 6 720 – 10 808 kronor
Kvinna 52 år: 6 540 – 10 809

Man 43 år: 7 056 – 11 994 kronor
Kvinna 42 år: 6 972 – 11 994 kronor

Man 33 år: 8 232 – 13 640 kronor
Kvinna 32 år: 8 568 – 14 192 kronor

Man 23 år: 19 403 – 36 072 kronor
Kvinna 23 år: 15 516 – 29 904 kronor

De stora premiespannen mellan försäkringsbolagen beror på att alla bolag har olika skadestatistik och fokuserar på olika kundgrupper. Det är sällan som samma bolag är dyrast respektive billigast för alla personer och bilar. Det är därför viktigt att du jämför mellan flera bolag när du ska försäkra din bil så du inte betalar onödigt mycket. Att jämföra innehållet i försäkringen är självklart det viktigaste. När du sen vet vad du behöver för skydd kan du jämföra priset och välja bäst försäkring till lägst pris.