Elnätsbolagen har höjt avgifterna. Ett bolag har höjt 31,7 %

Elnätsbolagen har höjt avgifterna. Ett bolag har höjt 31,7 %

Du kan välja vilket elhandelsbolag du vill köpa el av. Men du kan inte välja vilket elnätsbolag du vill ska leverera elen – det gör det elnätsbolag som äger elnätet där du bor. Och nu höjs avgifterna för elnäten igen.

I medeltal har elnätsavgifterna höjts med sex procent i år vilket är den kraftigaste ökningen under de senaste fem åren enligt Nils Holgersson-undersökningen. Statliga Vattenfall har i år, i snitt, höjt sina avgifter med dryga 15 procent. Anledningen sägs vara att de ser ett behov av att höja investeringstakten i näten, delvis på grund av bristande leveranskvalitet på många ställen.

Värst drabbade i år är elabonnenterna i trakten av Falköping i Västergötland där Falbygdens Energi Nät AB har höjt priset med 31,7 procent.

Konsumenterna i Alvesta kan dock glädjas åt att de får avgiften sänkt i år med 13,4 procent. Andra elleverantörer som har sänkt elnätsavgifterna i år är: Kungälv Energi, Linde Energi i Lindesberg, Vetlanda Elnät, Sölvesborgs Energi & Vatten och Övertorneå Energi.

Elnätsbolagen har ett så kallat naturligt monopol, det vill säga det finns ingen ekonomi för en annan aktör att ta sig in på marknaden. Villaägarna skrev en debattartikel för några veckor sedan då de visade på stora skillnader i elnätsavgifter. De ifrågasatte att de mindre, kommunala, men också privatägda nätföretagen ofta ligger klart lägre i pris än Vattenfall, Eon och Ellevio (f.d. Fortum). De menar att skillnaderna i pris borde baseras på fysiska förutsättningarna, där glesbygd med långa avstånd driver upp kostnaderna, men att det inte är där de stora skillnaderna finns.

Man kan undra hur Energimarknadsinspektionen, som har i uppgift att reglera prissättningen av elnäten, särskild beakta konsumentintresset och ge förutsättningar för nätägarna att få en rimlig avkastning, ser på ovan?

I brist på elnätsalternativ, jämför och se till att du får bäst pris på din el.