En värmepump kan ge 5 kronor värme för varje krona el!

Hur fungerar en luftvärmepump?

Martin: En luftvärmepump hämtar värme ur utomhusluften och överför denna i inomhusluften genom samma teknik som används för ett kylskåp, fast omvänt. En värmepump kan när den är som är effektivast ge över 5 kronor värme för varje krona el. Det är därför som luftvärmepumpar blivit så populära. För att vi skall kunna uppnå regeringens miljömål krävs att fler installerar värmepumpar istället för att använda el och olja för uppvärmning.

Vilken är er mest populära värmepump?

Martin: Vår mest populära värmepump är Panasonics senaste värmepump HE9NKE. Den har extremt hög verkningsgrad (COP-värde) med hela 5.57. Utöver att producera billig värme renar den effektivt luften och ger ett behagligare inomhusklimat. Panasonic själva vill därför kalla den för en ”klimatpump” istället för värmepump.

Hur mycket kan man spara genom att installera en luftvärmepump?

Martin: Energimyndigheten genomför tester för att se hur mycket man kan spara med värmepumpar. För Panasonic HE9LKE (föregångaren till HE9NKE) kan man få tillbaka pengarna på 1,25 år. En värmpump beräknas ha en livslängd som ett kylskåp (ca 7 år) och ger därför en stor besparing under flera år.

Har du något exempel på hur lång återbetalningstiden är för en investering i en värmepump beroende på var man bor och hur stort ens energibehov är?

Martin: Ja, Energimyndigheten har genomfört tester som visar vilka besparingsmöjligheter som installation av luftvärmepump kan innebära. De har tittat på tre orter med olika typer av klimat: Malmö, Borås och Luleå. I tabellen nedan ser vi resultatet.

Notera att husen på de olika orterna har skilda uppvärmningsbehov

Mer information om tester hos Energimyndigheten

Kan du berätta mer om luftvärmepumpen i exemplet?

Martin: Panasonic förnyar sina produktserier varje år med förbättrade modeller. HE-modeller, såsom Panasonic HE9, är kända som Panasonics flaggskepp. De lämpar sig för villan eller det större huset.
De mest sålda Panasonic-pumparna är från NE-serien, såsom Panasonic NE9 De passar bra till sommarstugan, garaget och det mindre huset.
Båda serierna har under många år levererat driftsäkerhet och effektivitet till tusentals svenska hem och är dessutom P-märkta av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut).

Hur mycket kostar en det att köpa och installera en värmepump?

Martin: En luftluftvärmepump inklusive installation kostar vanligtvis mellan 15 000 och 22 000 kronor. Hur snabbt investeringen intjänas beror på fallspecifika omständigheter men det brukar röra sig som 1-2 år.

Erbjudande till Compricers kunder

Just nu ger Polarpumpen 500 kronor rabatt till Compricers kunder (de 30 första) vid köp av en:

• Panasonic HE9NKE(ord. pris 13 400 kronor)
  • Panasonic NE9NKE (ord. pris 10 400 kronor)

Vid beställning, ange rabattkod: panasonic-nke

Beställ här: till Polarpumpen >>

Originalartikel hos Compricer: En värmepump kan ge 5 kronor värme för varje krona el!