Fem minuter och jag höjde min sparkontoränta med 455 procent!

Fem minuter och jag höjde min sparkontoränta med 455 procent!

Jag är sparekonom! Jag är sparsam. Jag är intresserad av pengar och vill inte bli lurad. Jag ger dagliga råd till konsumenter om allt som har med privatekonomi att göra.

Men jag lever inte som jag lär

Jag har jämfört och valt det absolut bästa elavtalet där jag bor, jag har jämfört hem och bilförsäkringar, jag har valt aktiefonder med låga avgifter och jag har prutat hårt med banken angående mitt bostadslån. Men jag har mitt sparkonto hos en storbank!?

I alla fall hade jag det fram till förra veckan. Då tog jag tag i saken och skaffade mig ett sparkonto med riktig ränta.

Min bank erbjuder 0 procent i ränta på mitt lönekonto

Där kommer min lön in, och även om det mesta av lönen används under månaden så står det ändå en del pengar där under månaden – helt utan ränta.

Min bank erbjuder 0,55 procent på mitt sparkonto

På mitt sparkonto har jag lite sparpengar till oförutsedda och förutsedda framtida utgifter. Kaffemaskin och frys gick nyligen sönder vilket var oväntat. ”Rivande av fondväggar med fula tapeter” är väntade utgifter som ligger i planen. Ett gäng tusenlappar sitter alltså där till en ränta på 0,55 procent.

Min nya bank erbjuder 2,50 procent i ränta, med fria uttag

Det har gnagt i mig länge det här att jag inte har fixat ett bra sparkonto. Jag har tänkt att det tar tid att sätta upp, att det säkert är krångligt, att jag gör det sen och att det ändå inte är så mycket pengar det handlar om.

Men plötsligt händer det

I onsdags slog jag till. Barnen var lagda, jag tog fram datorn och gjorde min jämförelse på compricer.se och fick fram vilken bank som hade sparkontot med högst ränta, med insättningsgaranti förstås! Jag registrerade mig, valde konto, fick en bekräftelse direkt via mail, förde över pengar från mitt lönekonto och slog ihop datorn. 5 minuter tog det. Jag missade bara vinjetten till Grey´s anatomys dubbelavsnitt.

Så var det värt det?

Dagen efter satt pengarna på kontot och började generera ränta – 455 procent mer ränta än på gamla kontot.

Men sparar jag något?

Jag har ungefär 60 000 kronor på mitt sparkonto i genomsnitt, om jag räknar in att min lön ligger där ett antal dagar i månaden.

• 60 000 kronor * 0,55 procent i ränta = 330 kronor/året
  • 60 000 kronor * 2,55 procent i ränta =1500 kronor/året

Jag sparar alltså, eller tjänar, 1170 kronor om året före skatt. Rätt bra lön för 5 minuter. Och framförallt en skön känsla att jag inte lånar ut pengarna gratis till storbanken.

Jämför sparräntor och sparkonton

Original artikel hos Compricer: Fem minuter och jag höjde min sparkontoränta med 455 procent!