Finanskris = bättre hälsa!?

Finanskris = bättre hälsa!?

Kan en finanskris ge oss bättre hälsa? Studier från Island ger oss svaret!

Skuldkrisen i Europa fortsätter. Igår kom besked från den europeiska centralbankschefen Mario Draghi om att styrräntan lämnas oförändrad på 0,75 procent. Förra veckan gick börserna i Europa upp efter Draghis uttalande om att han tänker göra vad som än krävs för att rädda euron. Men efter gårdagens besked backade Stockholmsbörsen i linje med andra europeiska börser. Förväntningarna om nya stimulanser infriades inte.

Men ur de flesta kriser kommer det något gott…

Kan en finanskris ge oss bättre hälsa? Tittar vi på finanskrisen på Island som slog landets ekonomi i spillror under åren 2008/2009 så verkar svaret vara ja. En studie som tidningen The Economist har tagit del av jämförde 11 hälsobeteenden före och efter krisen på Island. Resultatet visar att krisen bidrog till att islänningarna började leva sundare. De sov längre och drack mindre alkohol. Även tobaksanvändandet sjönk.

Alla ohälsosamma beteenden minskade

Man fann även en minskning av användandet av solarier och ett mindre intag av godis och sötade drycker. Även snabbmatsätandet minskade, vilket visserligen delvis kan förklaras av att McDonalds stängde sin verksamhet i landet under krisen. Islänningarnas diet blev dock generellt sämre i och med att Island importerar största delen av sina färskvaror och importpriserna steg kraftigt under krisen.

Förändringarna var tydligast bland människor i arbetsför ålder.

Originalartikel hos Compricer: Finanskris = bättre hälsa!?