Försäkra sommarstugan rätt

Försäkra sommarstugan rätt

Försäkra din sommarstuga rätt genom att försäkra både byggnaden och lösöret. Jämför både pris och innehåll innan du bestämmer dig. Är stugan redan försäkrad kan det vara läge att se över lösöret så du fortsätter att vara rätt försäkrad.

Försäkra både byggnad och lösöret

När du försäkrar din sommarstuga är det viktigt att inte bara försäkra själva byggnaden. För att få ersättning för möbler och annat lösöre måste du även teckna en lösöresförsäkring. Ibland går det att klara sig utan en sådan då den vanliga hemförsäkringen har något som kallas bortaskydd och som ger ersättning för lös egendom utanför permanentbostaden. Det gäller då att värdet på lösöret inte överstiger bortaskyddets maximala ersättningsbelopp. Bortaskyddet kan räcka om man hyr sommarhuset, men den som äger sin sommarstuga bör alltid teckna en fritidshusförsäkring med full lösöresförsäkring.

Lösöret i fritidshuset kan vara värdefullare än du tror

Försök göra en uppskattning innan du bestämmer dig för en försäkring. Du kanske har vackra gamla trädgårdsmöbler, en TV eller en dator, ärvt linne eller har tagit ut en överbliven servis till landet. För att inte tala om alla trädgårdsredskap. Glöm heller inte att ändra lösöresbeloppet allteftersom du gör nya anskaffningar till fritidshuset.

Försäkringspremien bestäms efter hur stor risken är för skador

Faktorer som avgör är exempelvis var i landet huset ligger och hur stort det är. Det finns även extra tilläggsförsäkringar att överväga innan man tecknar. Som alltid bör man jämföra både pris och innehåll innan man bestämmer sig.Alla fritidshusförsäkringar täcker brand, läckage och översvämning. När det gäller åldersavdrag, självrisker vid översvämning, naturskador och läckage i badrum så finns det skillnader mellan försäkringarna som kan vara värda att jämföra.

Vi jämförde två olika fritidshus, ett i Visby och ett i Nynäshamn för att se vilka olika premier försäkringsbolagen erbjuder:

Fritidshus 80 kvm, byggt år 2006 i Visby/Gotland
Erbjudna premier: Mellan 1 975 och 3 158 kronor