Har du fått dina skattepengar idag? Gör du som 60 % av svenskarna?

Har du fått dina skattepengar idag? Gör du som 60 % av svenskarna?

För alla er som har deklarerat elektroniskt, anmält bankkonto och har skattepengar att få tillbaka så får du pengarna senast på fredag! Har du tur har du redan fått dem beroende på hur snabb din bank är. Och de flesta av oss tänker spendera pengarna.

Så här väljer vi (3,5 miljoner personer) att använda årets 30,5 miljarder kronor i skatteåterbäring enligt SBABs undersökning:

31 % Banksparande
23 % Löpande konsumtion
21 % En semester som inte hade blivit av utan dessa pengar
17 % Renovera min bostad
12 % Kapitalvaror eller fordon
10 % Till en dyrare semester än planerat
9 % Köpa aktier eller fonder
8 % Kläder och skor
3 % Restaurang och krogbesök

Fyra av tio väljer alltså att spara/investera skatteåterbäringen och sex av tio väljer att spendera pengarna.

Om du väljer att sparar dina pengar – gör det på ett bra sätt

Kan du avsätta pengarna på lång sikt tycker jag att du ska köpa fonder. Breda globala aktiefonder med låga avgifter. Behöver du skattepengarna inom ett till två år bör du sätta in dem på ett sparkonto med bra ränta. Nischbankerna erbjuder två procent i högre ränta än storbankerna. Och på lönekontot får du noll procent i ränta. Jämför sparräntor och sparkonton >>

Dessa datum betalas dina pengar ut:

• Har du e-deklarerat får du ditt slutskattebesked (och pengarna) den här veckan.
  • Har du e-deklarerat men har kvarskatt får du ditt slutskattebesked i augusti.
  • Om du har deklarerat på pappersblankett eller om din e-deklaration har tagits ut för granskning får du ditt slutskattebesked (och pengarna) i augusti.
  • För näringsidkare som e-deklarerat gäller utbetalning i juni. Har du som näringsidkare kvarskatt eller har lämnat pappersblankett får du tillbaka dina pengar i december.

Du kan se om du får tillbaka pengar på www.skatteverket.se

Här kan du se vilken din slutgiltiga skatt är och vad du får tillbaka eller vad du får för kvarskatt.

Mycket pengar tillbaka? Fundera på skattejämkning istället – och få ränta!

Den ränta du får på skatteåterbäringen är 0,5625 procent skattefritt. Det motsvarar en bankränta på 0,8 procent. Visserligen betydligt bättre än vad storbankerna erbjuder men problemet är att du endast får räntan under några månader. Räntan börjar först gälla i februari året efter inkomståret. Att jämka och spara varje månad på ett sparkonto med hög ränta är klart bättre ekonomiskt.

För dig som har kvarskatt: Markera 12 november I kalendern!

Då höjs nämligen räntan från 1,25 procent till 16,25 procent. Se till att du har betalat din kvarskatt innan dess.

Originalartikel hos Compricer: Har du fått dina skattepengar idag? Gör du som 60 % av svenskarna?