Hemförsäkring täcker våld på gatan men inte i hemmet?

Hemförsäkring täcker våld på gatan men inte i hemmet?

De flesta hemförsäkringar ersätter inte våld i nära relationer, dvs försäkringen täcker enbart våld som sker på gatan - inte om gärningsmannen ingår i samma hushåll. Men nu börjar fler och fler bolag att även erbjuda överfallsersättning i hemmet.

Folksam blev det försäkringsbolag som först började med att ersätta överfall som sker i hemmet. I förra veckan meddelade även Ica Försäkring att man ändrat sina regler.
“Det här otidsenliga undantaget har fått en ojämlik effekt eftersom det i första hand har varit kvinnor som fått stå utan ersättning”, säger Caroline Farberger, VD på Ica försäkringar.

Tydliga beviskrav krävs däremot för båda försäkringsbolagens hemförsäkringar. För att få överfallsersättning krävs att den drabbade gjort en polisanmälan och deltar i utredningen. Försäkringsbolagen vill även helst att det ska finnas en lagakraftvunnen dom - en process som ofta är lång.

Ica försäkring inför också ett omställningsskydd där bolaget betalar ut kontanta medel till den som flyr en våldsam relation. Den försäkrade får upp till 15 000 kronor i månaden i tre månader för mat, kläder och hushållsartiklar. Det som krävs är att en kvinnojour eller liknande bekräftar behovet.

“Beslutet att lämna en relation innefattar så många saker. Men jag tänker att kvinnor med det här skyddet i alla fall kan känna att de inte behöver tänka på att pengarna inte kommer att räcka”, säger Liselotte Falk, styrelseledamot på Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige. “Sedan finns fortfarande saker att göra i det här. En stor grupp kommer inte till kvinnojourer, utan åker hem till sin mamma, kusin eller kompis. En sådan person accepterar försäkringsbolagen inte som en garant för att det här våldet har inträffat” säger Liselotte.