Historiskt höga marginaler på bolån!

Trots att bolånet ofta är det största ekonomiska åtagandet man gör i livet har bara hälften av svenskarna försökt pruta med sin bank. Finansinspektionens senaste undersökning visar att marginalerna är historiskt höga.

Informationen om vad bankerna tar betalt för när de lånar ut pengar är ofta komplex och svår att förstå. Nu har Finansinspektionen (FI) granskat hur bankernas ökade finansieringskostnader har påverkat utlåningsräntan som vi som kunder betalar.

Bankernas marginal ligger på 1,10 procentenheter

Den faktiska utlåningsräntan har stigit mer än bankernas finansieringskostnader. Marginalen på bolån, skillnaden mellan utlåningsränta och bankens finansieringskostnader, har successivt ökat under de senaste åren. Marginalen ligger idag på 1,10 procentenheter och är historiskt hög.

Marginalen motsvarar 6000 kronor för ett lån på 1,5 miljoner kronor

Men bankerna har även andra kostnader och när dessa är bortdragna uppgår bankernas marginaler till 0,4 procentenheter. Enligt finansinspektionen innebär en marginal på 0.4 procentenheter en avkastning på eget kapital på 22 procent vilket är drygt 10 procent mer än för bankernas totala verksamhet. För en genomsnittlig bolånekund i Stockholm med ett lån på 1,5 miljoner kronor motsvarar marginalen 6000 kronor per år.

Förhandlingsmöjligheten är stor

Förhandlingsmöjligheten bör därmed vara stor. Fyra av fem som förhandlar lyckas och snittprutaren sparar 6800 kronor om året på att förhandla sin bolåneränta (se artikel).

Förhandla även på andra tjänster och produkter

FI konstaterar i sin rapport vikten av att vara medveten om de kostnader vi betalar för andra banktjänster och produkter. Eftersom bankerna ofta presenterar en helkundslösning är det viktigt att även förhandla om villkor och pris på andra tjänster såsom kort, betaltjänster, fond- och pensionssparande.

Jämför bolån idag!

För kommentarer och mer information kring artikeln kontakta Christina Söderberg på Compricer

christina.soderberg@compricer.se

Originalartikel hos Compricer: Historiskt höga marginaler på bolån