Hög tid att göra en fyllnadsinbetalning för att slippa betala ränta

Hög tid att göra en fyllnadsinbetalning för att slippa betala ränta

Kommer du att ha en kvarskatt på över 30 000 kronor i årets deklaration? Då börjar du betala ränta på detta den 12 februari. Men räntan är bara på 1,25 procent.

Bättre att ha pengarna på ett sparkonto med bra ränta

Se bara till att du får mer än 1,79 procent i ränta på ditt sparkonto – annars tjänar du på att betala in kvarskatten direkt på förfallodagen. Just nu finns det 17 kreditinstitut som erbjuder bättre ränta än 1,79 procent. Se lista här >>

Hos två kreditinstitut får du idag 2,35 procent i ränta utan att binda upp pengarna. Men om du har pengarna på ditt lönekonto eller på ett sparkonto hos storbankerna så tjänar du på att betala in räntan på skatten nu. Storbanken som idag har bäst ränta erbjuder 0,3 procent på sitt obundna sparkonto.

Se till att ha betalat skatten den 12 november då räntan höjs rejält!

Efter den 12 november (förfallodagen) betalar du 16,25 procent i ränta. Så ett tips är att markera detta datum i kalendern redan nu så du inte missar att betala in din kvarskatt i tid.

Fler viktiga datum

Du kan deklarera via nätet eller appen.
5/5 Inkomstdeklarationen ska vara inlämnad.
6/5 Kvarskatt upp till 30 000 bör betalas nu för att slippa kostnadsränta på 1,25 procent.
5/6 Eventuella skattepengar betalas ut om du deklarerat via internet/SMS/telefon senast 5 maj och har anmält bankkonto

Skatteverket: Deklaration 2014