I tisdags tog naturens budget slut för i år. Hur är det med din?

I tisdags tog naturens budget slut för i år. Hur är det med din?

Den 19 augusti var det ”Overshoot day” enligt WWF. Overshoot day är dagen då vi har förbrukat jordens årsproduktion av ekologiska resurser och överskridit naturens budget för i år. Hur ligger du till med din privata årsbudget?

Under större delen av historien har naturens resurser används i en takt som rymts inom jordens globala budget.

Men i mitten av 1970-talet bröts en kritisk gräns. WWF skriver: Vår misshushållning med jordens naturresurser är en av våra största utmaningar och det handlar om både miljö och ekonomi”. Lösningen är bland annat att byta till förnybar energi, bygga hållbara städer och att äta mer vegetariskt.

Och hur står det till med din årsbudget?

Efter sommaren och semestern kan vi alla behöva ta ett omtag på vår ekonomi. Här kommer några tips som tar dig några timmar att fixa men som kan ge dig många tusenlappar tillbaka.

• Har bufferten tagit slut? Spara lite varje månad på ett sparkonto med ränta. Just nu får du 0,1 procent i ränta hos Swedbank, 0,2 procent hos SEB, 0,05 procent hos Handelsbanken och 0 % hos Nordea. Inget att hurra för alltså. Välj hellre en av de fem institut som ger dig en sparränta på över två procent. Jämför sparräntor och sparkonton här >>
  • Kolla upp ditt elavtal. Har du tillsvidareavtal betalar du troligtvis tusenlappar i onödan. Ett samtal är allt som krävs. Var det länge sen du jämförde elavtal? Elpriserna är på väg upp och det är hög tid att jämföra och se över ditt avtal. Jämför elpriser här >>
  • Har du kreditkortsskulder eller privatlån? Gör en förfrågan (endast en UC) och se om du kan få en lägre ränta och/eller samla flera smålån till ett större lån med lägre ränta. Hitta bästa privatlånet här >>

WWF: Overshoot Day

Ryck upp din privatekonomi ASAP!

Originalartikel hos Compricer: I tisdags tog naturens budget slut för i år. Hur är det med din?