Inkomstförsäkring och a-kassa - detta gäller!

Inkomstförsäkring och a-kassa - detta gäller!

I dessa tider är vi nog många som funderar över hur vi skulle klara oss om vi blev arbetslösa under en period. Nedan följer lite information om vad som gäller för a-kassa och inkomstförsäkring.

Fakta a-kassa

Är du med i en svensk a-kassa när du arbetar så får du ersättning från a-kassan om du blir arbetslös. Även de med eget företag kan bli medlem i a-kassan och få ersättning vid arbetslöshet. Hur stor ersättningen är beror på hur länge du har varit medlem i a-kassan samt din lön och arbetstid innan du blev arbetslös.

• Dag 1-100 ersätter a-kassan 80% av din lön upp till 25 025 kr.
  • Dag 101-200 ersätter a-kassan 80% av din lön upp till 20 900 kr
  • Dag 201-300 ersätter a-kassan 70% av din lön upp till 23 886 kr
  • Dag 300-450 ersätter a-kassan 70% av din lön upp till 23 886 kr

Endast arbetssökande med barn under 18 år kan få arbetslöshetsersättning efter dag 300.

Ps. Göm inte att anmäla dig till Arbetsförmedlingen den första dagen du blir arbetslös.

Kvalifikationstid

Du måste ha varit medlem i a-kassan i minst 12 månader för att få ersättning därifrån. Har du inte varit medlem i 12 månader när du blir arbetslös kan du få en viss ersättning som kallas grundförsäkring.

Fakta Inkomstförsäkring

Oavsett vad du tjänar kommer du att få som mest 20 025 kronor brutto (drygt 14 000 kronor netto) i månaden med a-kassa. Om du känner att det skulle bli ett stort problem för dig finns det anledning att överväga en inkomstförsäkring. Inkomstförsäkringen kompletterar din a-kassa så att du under en period kan få ut 80 procent av hela din lön om du skulle stå utan jobb. Ju mer du tjänar, desto högre blir premien på din inkomstförsäkring.
Lön A-kassa Inkomst-
försäkring
ersättning
25 000 kr 14 000 kr 0 kr 14 000 kr
35 000 kr 14 000 kr 5 600 kr 19 600 kr
45 000 kr 14 000 kr 11 000 kr 25 000 kr
60 000 kr 14 000 kr 19 500 kr 33 500 kr

(Siffrorna baseras på ersättning dag 1-100 och skattesatsen är 30 procent. Ersättning från inkomstförsäkringen beskattas inte. Siffrorna är avrundade nedåt.)

Inkomstförsäkring via facket

Är du medlem i facket bör du kolla upp om det ingår en inkomstförsäkring och hur mycket den i så fall täcker. En privat inkomstförsäkring ger ofta en längre ersättningstid och en kortare kvalifikationstid och kan dessutom försäkra en högre månadslön än vad en facklig försäkring kan. Både privat försäkring och försäkring via facket kräver medlemskap i a-kassa.

Ps. Tack vara en informerad läsare av nyhetsbrevet (tack Anna) så fick jag lära mig att tex Ledarna.se skriver följande om sin inkomstförsäkring: "Inkomstförsäkringen är ett komplement till a-kassan, både vid full a-kassa och vid a-kassans grundersättning (du är inte medlem i a-kassan eller har inte varit medlem tillräckligt länge)". Skriv gärna i kommentarsfältet nedan om ni känner till flera inkomstförsäkringar som fungerar utan medlemskap i a-kassan.

Kvalifikationstid

Det krävs att du har haft inkomstförsäkringen en tid, en så kallad kvalifikationstid, innan du har rätt att nyttja den. Kvalifikationstiden varierar mellan 9 och 18 månader.

Vi hjälper dig gärna om du har funderingar runt inkomstförsäkring. Ring oss på 08-5000 2000 eller gör en ansökan här >>