Kan man få bättre pris på elnätkostnaden om man är helkund?

Kan man få bättre pris på elnätkostnaden om man är helkund?

Jag har just bundit mitt elavtal, var det bra? Kan jag ladda min elbil med el från min lägenhet? På dessa frågor med fler svarar vår expert Joakim Ottander på nedan.

Är det så att man kan få ett bättre pris på nätkostnaden om man även köper elen från nätleverantören?
Detta är inte något jag känner till. Min uppfattning är att nätpriset inte är förhandlingsbart alls eftersom det är en statligt reglerad verksamhet. Om du hittar bevis för motsatsen är vi många som är intresserade att höra mer.

Jag har bundit min el ett år med vattenfall sen sista april. Har sommarstuga och en mindre lägenhet. Var det ett bra val?
Personligen rekommenderar jag rörligt avtal om du har råd med tillfälliga toppar i elpris och förbrukning, det brukar löna sig i det långa loppet (precis som rörlig boränta). Att binda ditt elpris blir som en försäkring och gör att du får bättre koll på dina kostnader under bindningstiden. Om du är en riktig storförbrukare och vill få koll på dina kostnader skulle jag rekommendera att binda på längre tid (3 - 5 år) men att binda på så kort tid som 1 år känns i nuläget ganska meningslöst då det inte förväntas ske några större ihållande ökningar i elpriset i närtid.

Hur kommer det sig att skatten på el är högre i södra Sverige? Borde vi inte alla betala lika mycket?
Det stämmer som du säger att skatten på el är högre i södra Sverige, även om regeringen väljer att kommunicera budskapet omvänt, dvs. alla betalar samma skatt på el förutom vissa kommuner i norra Sverige som har reducerad skatt. Det har varit på detta sätt i över 30 år och ursprunget till rabatten är att uppvärmningskostnaderna är högre i norr. Nu verkar det som att det strider mot EU-rätten och en statlig utredning har föreslagit att rabatten ska tas bort.

Vad kan man göra åt elbolagens monopol att styra priset på nätavgiften hur som helst. Måste man byta kommun som har ett annat elbolag som har lägre priser på nätavgiften?
Ja, dessvärre är det i princip så att nätpriserna i ett område är huggna i sten och med största sannolikhet kommer dom fortsätta öka som följd av de stora investeringar som förväntas krävas i elnäten under kommande år. Alternativet är att helt koppla sig fri från elnätet vilket är en ganska dyr och komplicerad process men absolut görbar. Du behöver då både egen elproduktion men även energilagringskapacitet som gör att du kan hantera toppar i ditt effektbehov.

Hur fungerar laddning av elbilar? Skulle jag i teorin kunna dra en reservsladd från min lägenhet och ladda bilen på gatan?

Det snabba svaret på frågan är: Ja, det går att ladda en elbil i ett vanligt vägguttag, men det bör ske utan förlängningssladdar och i ett eluttag som kontrollerats av en behörig elektriker. Det finns idag ett standardiserat uttag för laddning av elbilar, som kallas för Typ2. Genom att köpa en laddbox med detta uttag och låta en elektriker montera den hemma kan du ladda säkert även där. Med en laddbox går det att ladda med högre effekt än i ett vanligt eluttag. Det standardiserade uttaget (Typ2) finns också på de laddningsstationer som finns i parkeringsgarage, på köpcenter, flygplatser och andra offentliga platser.

Hur lång tid laddningen tar beror på både bilen och laddstationen. Alla bilar kan i normalfallet ladda 2-3 mil/h, vilket ger de flesta bilar full laddning över en natt. Många bilar har också möjlighet att snabbladda, vilket innebär att du når 80 procents laddning på så kort tid som 20-30 min. För detta krävs en speciell snabbladdningsstation, som finns på många ställen runt om i landet, exempelvis längs motorvägar, på bensinmackar och liknande. Det pågår just nu en snabb utbyggnad av laddstationer runt om i landet för att göra det enkelt att köra elbil.